Historia myśli ekonomicznej 400-ES2-1HME
Profil studiów - praktyczny,
Forma studiów - stacjonarne,
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy, podstawowy
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, ekonomia i finanse,
Rok studiów/semestr - 1 rok/2 semestr,
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak wymagań wstępnych,
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15h wykładów i 30h ćwiczeń, wykłady odbywają się w formie stacjonarnej;
Metody dydaktyczne - wykład prowadzony metodą sokratyczną z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; ćwiczenia: prezentacja zagadnień objętych nauczaniem, analiza tekstów ekonomicznych, dyskusja, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, studia przypadków, prace pisemne, samodzielna praca studentów; konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 5,
Bilans nakładu pracy studenta, wskaźniki ilościowe:
Udział w wykładach i ćwiczeniach - 45h
Przygotowanie się do ćwiczeń - 35h
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 18h
Przygotowanie się do egzaminu - 40h
Egzamin - 2h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 65h, co odpowiada 2,6 ECTS;
- o charakterze praktycznym - 75h, co odpowiada 3 ECTS.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
1HME-W01 - w pogłębionym zakresie metody i narzędzia opisu
oraz techniki pozyskiwania, analizy i prezentacji danych właściwych dyscyplinie nauk ekonomicznych, a także modelowania struktur gospodarczych w zakresie historii myśli ekonomicznej (KP7_WG3);
1HME-W02 - w zakresie pogłębionym różne rodzaje więzi społeczno-ekonomicznych oraz występujące między nimi prawidłowości również w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społeczno-ekonomicznych w zakresie historii idei ekonomicznych (KP7_WK2);
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
1HME-U01 -- właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk gospodarczych i społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze, w zakresie ekonomii i finansów
oraz je weryfikować w ramach głównych idei myśli ekonomicznej (KP7_UW3);
1HME-U02 - na podstawie zdobytej wiedzy z zakresu historii myśli ekonomicznej potrafi analizować zjawiska społeczno-ekonomiczne oraz w sposób krytyczny interpretować zachodzące między nimi zależności oraz potrafi samodzielnie rozstrzygać konkretne problemy występujące
w praktyce w ramach historii myśli ekonomicznej (KP7_UW6, KP7_UW7);
1HME-U03 - potrafi przygotowywać prace pisemne dotyczące zagadnień z obszaru historii myśli ekonomicznej (KP7_UK1);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
1HME-K01 - uzupełniania i doskonalenia w zakresie nabytej wiedzy z historii myśli ekonomicznej i umiejętności rozszerzonej o wymiar interdyscyplinarny (KP7_K02).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
- ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na ćwiczeniach oraz przedstawienie prezentacji i referatu z dorobku naukowego wybranego z listy Noblistów; Dopuszczalna liczba nieobecności na ćwiczeniach - 2h. Nieobecność powyżej 2h jest odpracowywana podczas konsultacji z wykładowcą przedmiotu;
- egzamin w formie testu pisemnego z zagadnień omawianych podczas wykładów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Kryterium oceniania: otrzymanie pozytywnej oceny wymaga uzyskania co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen: 51-60% (3,0), 61-70% (3,5), 71-80% (4,0), 81-90% (4,5), 91-100% (5,0)
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bartkowiak R., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008.
2. Landreth H., Colander D. C., Historia myśli ekonomicznej, PWN, Warszawa 2005.
3. Luchinger R., 12 ikon ekonomii, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2007.
4. Skousen M., Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012.
5. Stankiewicz W., Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Buchan J., Adam Smith: życie i idee, Difin, Warszawa 2008.
2. Ciborowski R., Kargol-Wasiluk A., Zalesko M. (red.), Ekonomiści szkoły austriackiej, Instytut Studiów Regionalnych, Białystok 2011.
3. Hunt E.K., Lautzenheiser M., History of economic thought. A critical perspective, M. E. Sharpe, London, New York 2011 (online https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/ECON616/E.%20K.%20Hunt%2C%20Mark%20Lautzenheiser%20-%20History%20of%20Economic%20Thought_%20A%20Critical%20Perspective-M.E.%20Sharpe%20%282011%29.pdf).
4. Landes D., Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: