Ochrona własności intelektualnej i etyka informatyczna 400-IS1-1OWIEI
Profil studiów: praktyczny.
Forma studiów: stacjonarne/zdalne
Dziedzina: Nauki ścisłe i przyrodnicze
Dyscyplina: Nauki prawne
Rok studiów: 1 rok/2 sem.
Wymagania wstępne: patrz "Założenia (opisowo)"
Liczba godzin wykładu: 15 godzin
Metody dydaktyczne: Wykład metodą tradycyjną z wykorzystaniem tablicy i autorskich prezentacji multimedialnych oraz angażowanie
studentów do aktywnego udziału w dyskusji podczas wykładu i do zadawania pytań.
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
(i) związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego nakładu nauczyciela i studenta -- 25 godziny (1 ECTS) :
Liczba godzin wykładu: 15 godzin
Czas trwania zaliczenia: 1 godziny
Udział w konsultacjach: 4 godziny
Przygotowanie materiałów do wykładu: 5 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
WIEDZA
KP6_WK1 - absolwent zna i rozumie podstawowe zagadnienia prawne i etyczne związane z informatyką.
UMIEJĘTNOŚCI
KP6_UK1 - absolwent potrafi posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2, w tym terminologią informatyczną (z uwzględnieniem czytania dokumentacji).
KP6_UU1 - absolwent potrafi samodzielnie planować rozwój własny w zakresie podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
KP6_KO1 - wykazuje postawę kreatywności i innowacyjności niezbędną do podjęcia praktycznej aktywności w społeczeństwie informacyjnym
KP6_KR1 - absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w tym przestrzegania zasad etycznych i prawnych związanych z aktywnością w środowisku informatycznym.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: wykładu.
Ocena osiągnięć studenta odbywa się na podstawie następującego schematu:
- Udział w zajęciach (A - 20%)
- Prace domowe – krótkie eseje (B, średnia arytmetyczna z prac - 40%)
- Test pisemny egzaminacyjny, przeprowadzany online (C - 40%).
Przykład:
Oceny cząstkowe: A=4, B=5, C=4
Ocena końcowa: 0,1*4 + 0,5*5 + 0,4*4 = 4,5
Wyniki obliczeń zaokrągla się do najbliższej jednostki. Jednostki to: 2, 3; 3,5; 4; 4,5; 5, np. 3,7 zaokrągla się w dół do 3,5, a 3,8 zaokrągla się w górę do 4.
Literatura
1. ACM Code of Ethics and Professional Conduct. (2018). https://www.acm.org/code-of-ethics
2. Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Dom Wyd. ABC – Warszawa 2005.
3. IEEE Code of Ethics. (2019). https://2019.ieee-sensorsconference.org/pages/ieee-code-ethics
4. Kocikowski, A., Górniak-Kocikowska, K., Bynum, T. (red., 2001).Wprowadzenie do etyki informatycznej. Poznań: Wydział Nauk Społecznych UAM i Instytut Kulturoznawstwa UAM; https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/502/26/REP-WDEI_01.pdf
5. Kodeks Zawodowy Informatyków PTI, http://arch.pti.org.pl/Dla-czlonkow/Kodeks-Zawodowy-Informatykow-PTI.
6. McNally, R. (2009), Computer Ethics and Professional Responsibility: Introductory Text and Readings. Wiley Desktop Edition. https://sites.google.com/site/ytuh56guy/ebook-computer-ethics-and-professional-responsibility-introductory-text-and-readings-wiley-desktop-editions-ebook
7. Sieńczyło-Chlabicz, J. (red., 2011), Prawo własności intelektualnej, Warszawa.
8. Szewc, A. , Jyż, G. (2003), Prawo własności przemysłowej , wyd. C. H. Beck
9. Trzęsicki, K., Karpińska, A. (2015), Etyka informatyczna. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Literatura dodatkowa:
J. Izydorczyk, A. (2008), Prawo własności intelektualnej, Warszawa
2. du Vall, M. (2008), Prawo patentowe, Warszawa
3. Žilinskas V.J. (2007), Intelektinė nuosavybė ir jos teisinė apsauga. Klaipeda, ISBN 978-9955-18-173-6.
Uwagi
W cyklu 2022:
Przed rozpoczęciem nauki student powinien rozumieć ogólne znaczenie prawa, znać główne pojęcia i terminologię informatyczną oraz rozumieć znaczenie etyki/moralności w relacjach społecznych i zawodowych. Zakłada się, że po zakończeniu zajęć student będzie rozumiał związek występujący pomiędzy etyką zawodową i koniecznością ochrony własności intelektualnej w odniesieniu do artefaktów informatycznych i informacyjnych. |
W cyklu 2023:
Przed rozpoczęciem nauki student powinien rozumieć ogólne znaczenie prawa, znać główne pojęcia i terminologię informatyczną oraz rozumieć znaczenie etyki/moralności w relacjach społecznych i zawodowych. Zakłada się, że po zakończeniu zajęć student będzie rozumiał związek występujący pomiędzy etyką zawodową i koniecznością ochrony własności intelektualnej w odniesieniu do artefaktów informatycznych i informacyjnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: