Wstęp do programowania obiektowego 400-IS1-1PRO
Profil studiów: praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze
Dyscyplina: informatyka
Rok studiów: 1, semestr: 2
Prerekwizyty: Architektura systemów komputerowych, Podstawy programowania strukturalnego
wykład 30 godz. ćwiczenia 15 godz. laboratorium 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, zadania praktyczne polegające na opracowaniu programów do wykonania indywidualnie
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach 15x2h = 30h
udział w ćwiczeniach 15x1h = 15h
udział w laboratoriach 15x2h = 30h
przygotowanie do zajęć 30h
opracowanie zadań domowych 30h
udział w konsultacjach 3h
przygotowanie do sprawdzianu 15h
przygotowanie do egzaminu 10h
egzamin 2h
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 80 godzin, 3,2 ECTS
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 100 godzin, 4 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe konstrukcje języka C++, posługuje się zmiennymi wskaźnikowymi, referencjami, wykorzystuje alokację i dealokację pamięci, typy generyczne, przeciążenie funkcji i operatorów. Zna podstawowe metody zapisu algorytmów, w szczególności schematy blokowe: KP6_WG4
Zna podstawowe pojęcia z dziedziny programowania obiektowego na przykładzie C++: klasa, obiekt, własności i metody, konstruktory i destruktory. Zna najważniejsze mechanizmy obiektowe: dziedziczenie, przesłanianie, metody wirtualne i polimorfizm, abstrakcja, hermetyzacja, wielodziedziczenie: KP6_WG4
Zna zagadnienia związane z obsługą wyjątków, obsługą wejścia/wyjścia, obsługą plików oraz napisów, potrafi korzystać z bibliotek oraz tworzyć je: KP6_WG4
Potrafi (w stopniu średniozaawansowanym) projektować, implementować i analizować programy obiektowe w języku C++: KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UW5
Potrafi rozpoznawać konieczność stosowania i stosuje najważniejsze mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego: abstrakcję, hermetyzację, dziedziczenie i polimorfizm. Potrafi zaprojektować hierarchiczny układ klas do zadanego problemu modelowania rzeczywistości: KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UW5
Potrafi przyjąć i poprawnie zrealizować role programisty-twórcy klas oraz programisty-klienta podczas realizacji projektu programistycznego w paradygmacie obiektowym: KP6_KK1
Kryteria oceniania
Ogólna forma zaliczenia: egzamin
Literatura
1. J. Grębosz, Symfonia C++ standard. Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo, Edition 2000, 2006.
2. B. Stroustrup, Język C++, WNT 1998.
3. S.B. Lippman, Istota języka C++. Zwięzły opis, WNT 2004.
4. D. Vanderoorde, Język C++ ćwiczenia i rozwiązania, WNT 2001.
5. A. Struzińska-Walczak, K. Walczak, Nauka programowania dla początkujących C++, W&W 2000.
6. M. Tłuczek, Programowanie w języku C, ćwiczenia praktyczne, Helion 2001.
7. A. Stasiewicz, Ćwiczenia praktyczne C++, WNT 2006.
8. S. Prata, Szkoła programowania. Język C, Robomatic 1999.
9. Dostępne liczne i różnorodne materiały w sieci Internet.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: