Emisja głosu 400-PS5-1EMG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student , który zaliczył przedmiot:
KP7_WK3 - zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów
KP7_WK5 - ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania i dysfunkcji aparatu mowy oraz prawidłowych nawyków posługiwania się narządami mowy
KP7_UK2 - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim (...) oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KP7_UK3 - posługuje się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu
Warunki zaliczenia zajęć: aktywność na zajęciach, praca własna studenta podczas warsztatów grupowych
Zakres tematów: (Należy podać opis treści przedmiotu (lista zagadnień, tematów, problemów z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych w
dziedzinie nauki związanej z tym przedmiotem)
Ćw. 1 – Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu 1 godz.
- Budowa i działanie układu oddechowego 1 godz.
Ćw. 2 - Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego 2 godz.
Ćw. 3 - Budowa i rola krtani 1 godz.
- Czynności narządu głosowego – fonacja 1 godz.
Ćw. 4 - Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka 1 godz.
- Artykulacja a dykcja 1 godz.
Ćw. 5 - Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania 1 godz.
- Interpretacja tekstu literackiego 1 godz.
Ćw. 6 - Choroby zawodowe i higiena głosu, ochrona narządu mowy 2 godz.
Ćw. 7 - Opanowanie zasad poprawnej wymowy 2 godz
Ćw. 8 - Zaliczenie
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: (informacja na temat metod nauczania (np. konsultacje, warsztaty grupowe, projekty, prace terenowe itp.).
Ćwiczenia, warsztaty grupowe.
Metody i kryteria oceniania:
(Należy określić zasady dopuszczenia do egzaminu, sposób i warunki zaliczenia zajęć, łącznie z określeniem zasad zaliczania nieobecności oraz określeniem liczby godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu.)
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz punktów z kolokwium (część teoretyczna oraz
praktyczna - śpiew i recytacja).
Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą.
Warunki zaliczenia zajęć: aktywność na zajęciach, praca własna studenta podczas warsztatów grupowych. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego
przedmiotu.
Literatura
Literatura: (Należy wskazać wykaz lektur i innych materiałów obowiązujących do zaliczenia zajęć.)
1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997
2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002
3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999
4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003
5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003
2. Łukaszewski I. – Zbiorowa emisja głosu, COMUK 1997
3. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994
4. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003 5. Kram Jerzy – Zarys kultury żywego słowa – 1995
6. Gałęska-Tritt J. - Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: