Etyka zawodu nauczyciela 400-PS5-1EZN
3L stac.I st.studia pedagogiczne (Wilno) - przedmioty obowiązkowe
Wilno - pedagogika 1 rok 1 st. stacjonarne semestr zimowy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
wykład 15 godz.
ćwiczenia 30 godz.
Metody dydaktyczne wykład, praca z tekstem
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 15 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Punkty ECTS 5
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KP7_WG1 - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia;
KP7_WG3 - współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka;
KP7_WG9 - metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych;
KP7_UK2 - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KP7_KK2 - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;
KP7_KR1 - posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego
człowieka;
Kryteria oceniania
Ćwiczenia finalizują się oceną końcową, w której skład wchodzą:
- obecność na zajęciach realizowanych w formie ćwiczeń stacjonarnych;
- aktywność merytoryczna na zajęciach (w oparciu o literaturę);
- aktywność na ćwiczeniach: wypełnianie testów i zadań, praca w nielicznych grupach;
- zaliczone kolokwium w formie testu (zamknięte pytania).
Dopuszczalna ilość nieobecności – 2h, pozostałe należy zaliczać indywidualnie, wykonując prace indywidualne.
Literatura
Literatura
J. Kordziński „Autorytet nauczyciela czyli Jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą” Warszawa: Wolters Kluwer 2020.
J. Homplewicz „Etyka pedagogiczna”, Rzeszów 1996.
B. Dziemidok, Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, "Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość" 4/2007, s. 199-203.
K. Chałas, Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006.
J. Brzeziński, B. Chyrowicz, i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.
M. Kozakiewicz „ Z problemów etyki zawodowej nauczycieli” .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: