Teoria wychowania 400-PS5-1TWY
- http://400-PS5-1TWY (w cyklu 2023)
Kierunek studiów: - Pedagogika
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści kierunkowy
Dziedzina nauki: Pedagogika PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
1 rok 1st. PEDAGOGIKA sem. letni 400-PS5-1TWY
Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z pedagogiki, psychologii, a także socjologii.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 15h - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące, projekt, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem
Liczba punktów ECTS 3 w tym:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1,5
- o charakterze praktycznym 1,5
1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania:
- metodologiczne zagadnienia teorii wychowania
- aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania
- przedstawiciele wybranych orientacji badawczych
- struktura procesu wychowania
- podstawowe środowiska wychowawcze
2) Ćwiczenia poświęcone są min. następującym zagadnieniom:
- ujęcie wychowania jako procesu zmierzającego w kierunku samowychowania;
- osoba nauczyciela-wychowawcy (kompetencje, zagadnienie autorytetu);
- omówienie wybranych elementów struktury procesu wychowania;
- omówienie wybranych dziedzin wychowania.
W cyklu 2023:
Kierunek studiów: - Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z pedagogiki, psychologii, a także socjologii. Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące, projekt, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem Liczba punktów ECTS 3 w tym: 1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania: - metodologiczne zagadnienia teorii wychowania - aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania 2) Ćwiczenia poświęcone są min. następującym zagadnieniom: - ujęcie wychowania jako procesu zmierzającego w kierunku samowychowania; |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
absolwent:
KP7_WG2, zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania; uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KP7_WK6, zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące;
KP7_UW1, potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz
proponować rozwiązania problemów;
KP7_UO3 potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie
edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;
KP7_KK3 projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację
aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości;
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w formie testu.
Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach, kolokwium pisemne oraz przygotowany przez studentów na ocenę projekt zajęć z zakresu określonej problematyki wychowawczej.
Ocenę pozytywną z egzaminu gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie pełnych poprawnych odpowiedzi na pytania testu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Literatura
Chałas K., Łobacz M., Przymioty osoby ludzkiej, edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, Lublin 2020.
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.
Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.
Górniewicz J., Teoria wychowania. Wybrane problemy, Olsztyn 2008.
Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.
Jegier A., Kwiatkowski S. T., Szurowska B., Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata, Warszawa 2021.
Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.
Kosyrz Z., Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.
Skibska J. (red.), Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań, Kraków 2019.
Szmidt K. J., Płóciennik E., Myślenie pytajne Teoria i kształcenie, Łódź 2020.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
Śliwierski B., Paluch M., Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków 2021.
Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia, Toruń 2001.
Zubrzycka-Maciąg T., Korczyński M., Okrasa M. (red.), W trosce o wychowanie, Lublin 2015.
W cyklu 2023:
Braun-Gałkowska M., W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: