Przygotowanie i zarządzanie projektami europejskimi 400-US1-2PZP
Profil studiów - praktyczny
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne, nauki prawne
Rok studiów/semestr - II rok, semestr IV
Wymagania wstępne - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 90 godz. – ćwiczenia
Metody dydaktyczne – ćwiczenia, konsultacje, warsztaty grupowe, projekty, kształcenie na odległość z wykorzystaniem platformy e-learningowej
Punkty ECTS - 8
Bilans nakładu pracy studenta – np. udział w zajęciach 90 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 100 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 godz. Razem: 200 godzin, co odpowiada 8 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godzin, co odpowiada 4,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 100 godz., co odpowiada 4,0 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KP6_WG4 - przyczyny i rozwój integracji europejskiej, jej mechanizmy, znaczenie i efekty oraz wpływ na rozwój instytucji i struktur prawnych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych
KP6_WG5 - w podstawowym zakresie system prawa międzynarodowego publicznego i prawa Unii Europejskiej, ich źródła, wybrane instytucje i mechanizmy w tym ma wiedzę dotyczącą sposobów tworzenia prawa międzynarodowego i unijnego oraz ich wpływu na sytuację państw i jednostek; ma wiedzę w zakresie relacji między prawem międzynarodowym publicznym, prawem UE i prawem krajowym; zna wiodące poglądy w tej materii
KP6_WG9 - metody pozyskiwania danych ekonomicznych, zna metody i narzędzia analizy i interpretacji tekstów prawnych ze szczególnym uwzględnieniem wybranych instytucji oraz organizacji społecznych lub gospodarczych
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KP6_UW1 - w sposób prawidłowy zastosować zdobytą wiedzę w zakresie podstaw prawa do rozwiązywania problemów natury praktycznej, również w wymiarze działalności zawodowej
KP6_UK2 - przygotować typowe prace pisemne oraz wystąpienia ustne dotyczące zagadnień związanych z europeistyką, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych a także różnych źródeł
KP6_UO1 - współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów:
KP6_KO1 - uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: przygotowanie wniosku o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wraz ze wskazaną przez prowadzącego dokumentacją - sposób wspólny dla wszystkich efektów uczenia się.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest nieprzekroczenie limitu 4 nieobecności na zajęciach. W przypadku przekroczenia limitu niezbędne jest nadrobienie nieobecności w sposób uzgodniony z prowadzącym.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie (indywidualnie lub grupowo) wniosku o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wraz ze wskazaną przez prowadzącego dokumentacją.
Wniosek będzie podlegał ocenie przez prowadzącego – student musi uzyskać min. 51% punktów możliwych do zdobycia (maksymalna liczba punktów wynosi 100).
W przypadku wniosku skala wygląda następująco:
91-100% punktów możliwych do zdobycia – 5 (bdb)
81-90% – 4,5 (db+)
71-80% – 4 (db)
61-70% – 3,5 (dst+)
51-60% – 3 (dst)
0-50% – 2 (ndst)
Aktywność na zajęciach może podnieść ocenę o 0,5 stopnia.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. W. Tkaczyński, M. Świstak, E. Sztorc, „Projekty europejskie”, Praktyczne aspekty pozyskiwania i rozliczania dotacji unijnych, Warszawa 2011.
2. A. Szymańska, Jak przygotować dobry wniosek, czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa 2008.
3. A. Szymańska, Skuteczny wniosek, skuteczny wniosek czyli jak wydoić „unijną krowę”, Warszawa 2010.
4. R. Barański, Dotacje, Fundusze i granty. Jak zdobyć dotację, grant lub bezzwrotne dofinansowanie i zrealizować swoje marzenie, Gliwice 2008.
5. J. W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009.
6. J.W. Tkaczyński, R. Willa, M. Świstak, Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele. Działania. Środki, Kraków,2008.
Literatura uzupełniająca:
1. T. Janus, Wnioski grantowe bez tajemnic, Warszawa 2006, tryb dostępu: https://bobn.po.opole.pl/images/przewodniki/wnioski_grantowe_bez_tajemnic.pdf
2. A. Malińska–Łagudza, Jak pisać projekty unijne, czyli o czym należy pamiętać przygotowując się do aplikowania o dotację?, Europoint. Blog o Funduszach Europejskich, 2015, http://blog.europoint.com.pl/jak-pisac-projekty-unijne-czyli-o-czym-nalezy-pamietac-przygotowujac-sie-do-aplikowania-o-dotacje/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: