Repetytorium z języka polskiego 400-US1-2RP3
Podczas zajęć podstawowa uwaga jest skupiona na zagadnieniach językowych charakterystycznych dla polszczyzny litewskiej, jednak rozpatrywanych w kategoriach błędów językowych w ramach języka ogólnego. Omawia się kwestie związane z użyciem rodzaju męskoosobowego i niemęskoosobowego, z poprawnością w zakresie składni zgody, rządu i przynależności. Niemało miejsca poświęca się wyrazom pomocniczym w zdaniu (przyimki, wyrażenia przyimkowe, spójniki), zasadom używania imiesłowowego równoważnika zdania, Składni liczebników. Wprowadza się typowe zwroty i wyrażenia stosowane w pracach dyplomowych, a także ćwiczenia w redagowaniu i streszczaniu tekstu (streszczenie-ekstrakt, streszczenie-parafraza).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Posiada wiedzę z zakresu słownictwa i struktur gramatycznych
umożliwiającą wypowiadanie się w ustnej i pisemnej.
2. Ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych informatyce, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu ESOKJ.
3. Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z wykorzystaniem kategorii ekonomicznych oraz literatury przedmiotu.
4. Przygotowany jest do komunikowania się z otoczeniem w
miejscu pracy i poza nim oraz przekazywania swojej wiedzy przy
użyciu różnych środków przekazu informacji.
5. Potrafi aktywnie pracować w grupie, np. biorąc czynny udział w
dyskusjach oraz dokonując ich podsumowania.
Kryteria oceniania
Metody nauczania - - konsultacje, warsztaty grupowe.
Udział w zajęciach i aktywność, opracowanie pisemne (w domu) zagadnień językowych związanych z tematami przerabianymi na zajęciach, napisanie testu kontrolnego.
Literatura
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006.
A. Markowski, Kultura języka polskiego, Warszawa 2008.
Język polski. Poradnik prof. Markowskiego,Warszawa 2003
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2002.
Słownik dobrego stylu, czyli wyrazy które się lubią, M. Bańko, Warszawa 2006 (lub następne wydania).
M. Wójcikiewicz, Piszę, więc jestem. Podręcznik kompozycji i redakcji tekstów, Kraków 1993.
J.Zgrzywa, Praktyczna gramatyka języka. Zestaw ćwiczeń dla uczących się języka polskiego
http://www.cp.edu.pl/pl/o_nas/publikacje/pozostale/praktyczna-gramatyka-jezyka-polskiego/praktyczna-gramatyka-jezyka-polskiego.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: