Polityka regionalna 400-US1-3POR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 30 - przedmiot do wyboru (fakultatywny)
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, ekonomia i finanse
Rok studiów /semestr: Rok III, Semestr V
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
-
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu (wykład stacjonarny oraz e-learning), 30 godzin ćwiczeń (zajęcia stacjonarne)
Metody dydaktyczne: wykład (opisowy i konwersatoryjny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, studia przypadków, dyskusja, e- learning,
ćwiczenia - analiza danych i dokumentów, metoda przypadków, samodzielna praca studentów, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach.
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach (w sali, e- learning, w tym lektura materiałów): 30
Przygotowanie do egzaminu końcowego: 28
Egzamin: 2
Udział w ćwiczeniach: 30
Przygotowanie do ćwiczeń: 60
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. ECTS 2,4
- o charakterze praktycznym: 30 godz. ECTS 1,2
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
3POR_W01 - Student posiada wiedzę o celach, narzędziach, ewolucji i efektach polityki regionalnej UE (K_W04).
3POR _W02 - Student zna relacje między podmiotami- uczestnikami polityki regionalnej UE (K_W03).
UMIEJĘTNOŚCI
3POR _U01 - Student potrafi przewidywać konkretne procesy i zjawiska z zakresu polityki regionalnej (K_U04).
3POR _U02 - Student potrafi właściwie interpretować zjawiska międzynarodowe obserwowane w warunkach gospodarki regionalnej i formułować w tym zakresie wniosku (K_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
3POR_K01 - Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego uczenia się ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie (K_K01).
3POR_K02 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny, ćwiczenia- ocenianie ciągłe, prezentacje, kolokwium.
Standardowa skala ocen.
Literatura
Literatura podstawowa:
S. Pastuszka, Polityka regionalna Unii Europejskiej : cele, narzędzia, efekty, Difin, Warszawa 2012.
J. Staszewska, O. Kolomytseva, Współczesne trendy rozwoju w regionie, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
M. Świstak, Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
Literatura uzupełniająca:
M. Dylewski, Financial aspect of the challenges of regional policy in the new programming period, Poznan School of Banking Press, Poznań 2015.
A. Szajnowska-Wysocka, S. Sitek, Koncepcje teoretyczne rozwoju regionalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Raporty KE i EBC o konwergencji (w tym: https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/convergence-report-2018_en).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: