Współczesne problemy moralne 410-FS2-1WSM
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, filozofia.
Rok studiów/semestr - rok I/semestr I
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz.,
przygotowanie do zajęć - 40 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godzin, co
odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., co odpowiada 1,5 pkt
ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy przede wszystkim KA7_WG11 (ma pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych
teorii etycznych i problemów moralnych) i WK3 (rozumie złożone wzajemne zależności między
kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami
w nauce, kulturze i społeczeństwie), w mniejszym stopniu od WG3 do WG6;
W zakresie umiejętności przede wszystkim KA7_UW5 (potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną,
zwłaszcza z zakresu etyki, do krytycznej analizy
współczesnych problemów moralnych) i UW8 (potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw
różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i
moralnych) oraz UK5 (potrafi w sposób uargumentowany bronić w
mowie i na piśmie własnego stanowiska
filozoficznego i moralnego). Dodatkowo UW1, UW2, UW7, UW8, UK2, UK4, UK5.
W zakresie kompetencji społecznych KA7_KK1 i KK2 (jest krytyczny, otwarty na argumenty, odpowiedzialny i rzetelny w dyskusji) .
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: referaty i współreferaty, udział w dyskusji, ,"wejściówki" sprawdzające przeczytanie zadanych lektur, esej końcowy /zaliczeniowy lub kolokwium ustne.
Kryteria oceniania
- Lektura i wspólna dyskusja zadawanych tekstów.moderowana przez osobę prowadzącą zajęcia
- indywidualne referaty na podstawie wybranych tekstów
- współreferaty przygotowane na podstawie dłuższego tekstu przez parę osób
Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach (jeżeli świadczy o przeczytaniu lektury) - ok. 50% oceny końcowej
- ocena referatów i współrefefatów. - ok. 50% oceny końcowej.
Każdy student musi przygotować przynajmniej jeden referat lub koreferat trwający 20-30 minut.
- kolokwium ustne lub pisemne w przypadku, gdy zdaniem prowadzącego aktywność na zajęciach nie stanowi wystarczającej podstawy do wystawienia określonej oceny.
Literatura
Literatura ogólna:
1. Jacek Hołówka, Etyka w działaniu,
2. Peter Singer, Etyka praktyczna,
3. Michael Walzer, Moralne maksimum, moralne minimum.
Literatura szczegółowa:
Zgodnie ze wskazaniami osoby prowadzącej (listą przedstawioną w części B sylabusa). Możliwe uwzględnianie propozycji lektur składanych przez uczestników kursu. Teksty przede wszystkim filozoficzne, ale dopuszczalne także z zakresu prawa, socjologii, politologii, psychologii, jeśli mają znaczenie filozoficzne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: