Językoznawstwo kognitywne 410-KS1-1JKO2
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Filozofii
Nazwa kierunku studiów: Kognitywistyka i komunikacja
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Język przedmiotu: Język polski
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy,
Rok studiów /semestr: Rok I, semestr 2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
Student powinien mieć ogólną wiedzę o języku wyniesioną ze szkoły średniej oraz świadomość związków ludzkich umiejętności komunikacyjnych z innymi zdolnościami poznawczymi i z kulturą danej społeczności
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 15 godz., ćwiczenia – 15 godz.
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:
wykład (metoda podawcza); ćwiczenia (zadania zespołowe i indywidualne, prezentacje, dyskusje)
egzamin pisemny
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach – 30 godz.
przygotowanie do zajęć – 30 godz.
samodzielne lektury – 20 godz.
konsultacje i zaliczenia – 10 godz.
Łącznie: 90 godz.
Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., 1,5 pkt ECTS
o charakterze praktycznym: 40 godz., 1,5 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 Student zna najważniejsze koncepcje teoretyczne i metodologie badań w zakresie językoznawstwa kognitywnego; przyswaja sobie podstawowy zasób pojęć z omawianej dyscypliny i rozumie treści zawarte w literaturze przedmiotu; K_W03, K_W04, K_W06
W2 ma wiedzę o roli języka jako narzędzia poznania i komunikacji; K_W13
U1 Student umie posługiwać się poznanymi pojęciami i metodami z zakresu lingwistyki kognitywnej w analizie złożonych jednostek językowych; K_U01
U2 potrafi dokonać interpretacji wypowiedzi pod względem logiczno-gramatycznym i semantyczno-pragmatycznym K_U09
K1 Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia umiejętności komunikacyjnych jako podstawy rozwoju osobistego i głównego składnika kompetencji humanisty; K_K01, K_K02
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena aktywności studenta podczas zajęć oraz wykonania zadań domowych, końcowe kolokwium sprawdzające wiedzę teoretyczną i praktyczną, egzamin pisemny
Literatura
Literatura podstawowa
1) Tabakowska E. /red./, 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków.
2) Taylor J.R., 2003, Gramatyka kognitywna, tłum. z ang. M. Buchta, Ł. Wiraszka, red. E. Tabakowska, Kraków.
3) Szczepankowska I., 2011, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Białystok [wybrane hasła i zadania z zakresu semantyki kognitywnej].
4) Evans V., 2009, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, tłum. M. Buchta i in., Kraków [wybrane hasła]
5) Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin [cz. I].
6) Habrajska G., 1996, Kategoryzacja a klasyfikacja – potoczne i naukowe widzenie świata, [w:] Grzegorczykowa R., Pajdzińska A., /red./, Językowa kategoryzacja świata, Lublin, s. 221-241.
7) Wierzbicka A. 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa [rozdziały: Różne kultury, różne języki, różne akty mowy; Przypadki gramatyczne a natura człowieka).
Wybór literatury uzupełniającej (dla zainteresowanych)
Austin John L., 1996 [1962], Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. z ang. i oprac. B. Chwedeńczuk, Warszawa, s. 545-691.
Bartmiński J., Tokarski R. /red./ 1998, Profilowanie w języku i w tekście, Lublin.
Dąbrowska E., Kubiński W., 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków.
Fauconnier G., Turner M., 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w gramatyce, tłum. z ang. W. Kubiński, D. Stanulewicz, [zob. w:] Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, Gdańsk, s. 173-211.
Kardela H. /red./, 1994, Podstawy gramatyki kognitywnej, Warszawa.
Kubiński W., Kalisz R., Modrzejewska E. /red./, 1998, Językoznawstwo kognitywne I. Wybór tekstów, Gdańsk.
Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, tłum. T.P. Krzeszowski, Warszawa.
Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. z ang. E. Tabakowska i in., Kraków.
Miczka E., 2002, Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice.
Sokołowska O., Stanulewicz D., 2006, Językoznawstwo kognitywne III. Kognitywizm w świetle innych teorii, red. Gdańsk.
Stockwell P., 2006, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. z ang. A. Skucińska, Kraków.
Szczepankowska I., 2007, Czym jest „pojęcie” we współczesnym językoznawstwie?, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr7, s. 169-183.
Tabakowska E. 1995, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków.
Taylor J. R., 2001, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: