Psychologia procesów poznawczych 410-KS1-1PCP2
Ogólnoakademicki
Studia stacjonarne pierwszego stopnia
Moduł 7. Psychologiczno - kognitywistyczny
Kognitywistyka i Komunikacja
Rok 1, semestr 2
Podstawy kursu z psychologii ogólnej
15 godz. wykładów
30 godz. ćwiczeń
Punkty ECTS: 3,00
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 45 godz. - 2,00 ECTS
- o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: student zna teorie psychologiczne podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych (K_W18).
W zakresie umiejętności: ma umiejętność analizy zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych (K_U12).
W zakresie kompetencji: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01); jest aktywny w podnoszeniu kompetencji osobistych i zawodowych (K_K02).
Kryteria oceniania
Pisemny test wyboru.
Literatura
Baddeley A., Eysenck M.W., Anderson M.C. (2009). Memory. Hove: Psychology Press.
Chlewiński Z. (red.). (1999). Modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Chlewiński Z. (red.). (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Jaracz M., Borkowska A. (2012). Iowa Gambling Task – narzędzie do oceny podejmowania decyzji. Psychiatria Polska, 46, 461-472.
Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
LeDoux J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina.
Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Orzechowski J., Balas R., Piotrowski K., Stettner Z. (red.). (2009). Pamięć robocza. Warszawa: Academica.
Pinel J.P.J. (2006). Biopsychology (6th). Boston: Pearson.
Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna.
Strelau J., Doliński D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (Rozdział 6 i 9).
Unsworth N., Heitz R.P., Schrock J.C., Engle R.W. (2005). An automated version of the operation span task. Behavior research methods, 37, 498-505.
Wegner D.M. (2009). How to think, say, or do precisely the worst thing for any occasion. Science, 325, 48-50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: