Umysł w kulturach świata 410-KS1-2UKS3
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia.
Rok studiów/semestr - rok II/semestr I
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje.
Punkty ECTS - 5.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz.,
przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozumie synonimy pojęcia umysłu W4
Dysponuje wiedzą na temat umysłu w różnych tradycjach kulturowych, społecznych i religijnych W10
Posiada umiejętność rozumienia, analizy i interpretacji zagadnienia umysłu w różnych kulturach U10
Posługuje się różnorodnymi kodami w komunikacji społecznej i międzykulturowej U14
Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym wykorzystując nabytą wiedzę K6
Cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie K8
Kryteria oceniania
Jeśli zajęcia będą prowadzone w sali - test na ocenę.
Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie - praca semestralna o objętości 5-10 stron na temat związany z zajęciami.
Literatura
Boas F., Umysł człowieka pierwotnego, Nomos, Kraków 2010
Chang G.C.C., Elementarz Mahamudry: Wprowadzenie do tybetańskiego buddyzmu zen, [Kraków] 1984
Clottes J. , Lewis-Williams D., Prehistoryczni szamani: Trans i magia w zdobionych grotach, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009
Czarnik T., Starożytna filozofia chińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001
Kirk G.S. , Raven J.E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska: studium krytyczne z wybranymi tekstami, PWN, Axis, Warszawa 1999
Klasyczna joga indyjska, PWN, Warszawa 1986
Lao-tsy, Wielka księga tao, http://libertarianin.org/Ebooks/Laozi/Lao_Tsy_Wielka_Ksiega_Tao.pdf
Legowicz J. (red.), Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1970
Levy-Bruhl L., Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, PWN, Warszawa 1992
Lévi-Strauss C. , Myśl nieoswojona, Wydawnictwo KR, Warszawa 2001
Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005
Nisbett R.E., Geografia myślenia, Smak Słowa, Sopot 2009
Qian Ning (opr.), Nowe Dialogi konfucjańskie: Próba rekonstrukcji, Firma Księgarska Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2014
Raczkiewicz M., Hymn o perle, “Studia Redemptorystowskie”, 2 (2004) 201-210
Sieradzan J., Koncepcja umysłu w buddyzmie, „Idea”, 19 (2007) 13-32
Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Swinburne R., Czy umysł i mózg są tym samym, https://www.youtube.com/watch?v=Vt-stsmMOsE
Szyjewski A., Etnologia religii, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2001
The Amazon Code: The Grammar of Happiness, reżyseria Michael O’Neill i Randall Wood, dokument, 2012, https://ihavenotv.com/the-grammar-of-happiness
The Mystical Brain, http://www.dailymotion.com/video/xxrm0o_the-mystical-brain_webcam
U.G. Krishnamurti, Umysł jest mitem: Niepokojące rozmowy z człowiekiem zwanym U.G., Thesaurus Press, Wrocław 1994
Wasubandhu, Dowód na wyłączne istnienie treści świadomości w 20 strofach, „Studia Indologiczne”, 6 (1999) 18-35
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: