Psychologia pozytywna - przewaga szczęścia (fakultet) 410-KS1-3PSP
W ramach przedmiotu uczestnicy zapoznają się z głównymi koncepcjami psychologii pozytywnej, poznają kluczowe determinanty i czynniki wpływające na dobrostan psychofizyczny i subiektywne poczucie szczęścia. Uczestnicy poznają elementy modelu PERMA, M. Seligmana oraz jego znaczenie dla poprawy jakości życia i optymalnego funkcjonowania w otoczeniu społecznym. Omówione zostaną także: wpływ determinacji (czynnik grit) na różne aspekty naszego życia, sposoby kształtowania grit, koncepcja FLOW Csikszentmihalyiego, teoria zakresu-częstości, mechanizm hedonistycznego młyna oraz implikacje wynikające z psychologii pozytywnej dla biznesu. Studenci będą mieli okazje zwiększyć świadomość własnych sił charakteru oraz zapoznać się z wybranymi elementami terapii pozytywnej. Uczestnictwo w kursie umożliwi przełożenie wiedzy na praktyczne działania takie jak: dbanie o relacje w kontaktach interpersonalnych, umiejętne wykorzystanie wewnętrznych zasobów osobowościowych, dostrzeganie indywidualnych korzyści wynikających z doświadczania trudności życiowych a w konsekwencji efektywne wpływanie na swój poziom dobrostanu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie kolokwium i projektu zaliczeniowego (autodiagnoza sił charakteru)
Literatura
Literatura podstawowa:
- Achor S. (2021) Przewaga szczęścia, Warszawa: Studio Emka.
- Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna – nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Zysk i S-ka.
- Fredrickson, B. (2011). Pozytywność. Poznań: Zysk i S-ka.
- Lyubomirsky, S. (2020) Wybierz szczęście, Warszawa: Laurum.
- Seligman, M. (2020) Optymizmu można się nauczyć, Wydawnictwo Media Rodzina.
Literatura uzupełniająca:
- Baumeister, R. F., Vohs, K. D. (2002). The pursuit of meaningfulness in life. W: C. R. Snyder, S. J. Lopez (red.) Handbook of positive psychology (s. 257-276). New York: Oxford University Press.
- Czapiński J. (2004).Psychologia pozytywna: Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN
- Diener E., Biswas-Diener R., (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa.
- Kolemba, M., Bajkowski, T. (2022) Should grit be our educational goal? The relationship between grit and the mental well-being of youth in North-Eastern Poland, Edukacja Międzykulturowa, nr 4 (19), 153-163.
- Kolemba, M. (2019) Kulturowe determinanty osiągnięć w przestrzeni edukacyjnej i zawodowej – czynnik grit. w: J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.) Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, 175-189.
- Lindley A., Joseph S., (2007). Psychologia pozytywna w praktyce. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
- Losada, M. (2008) Work teams and Losada line: New results, Positive Psychology News Daily.
- Peterson, C., Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association.
- Seligman i in. (2005) Positive psychology progres: Empirical validation of interventions, American Psychologists, nr 60, s.410-421.
- Seligman, M. (2011) Pełnia życia, Wydawnictwo Media Rodzina.
- Szwartz i in. (2003) Altruistic social interest behaviors are associated with better mental health, Psychosomatic medicine, nr 65, s. 778-785.
- Trzebińska E., (2008). Psychologia pozytywna. Wyd. Akademickie i Profesjonalne z.o.o.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: