Etyka informatyczna 420-IS1-3EI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: informatyka
Rok studiów / semestr: 3 / 5
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Wykład: 15
Metody dydaktyczne:
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach:
- wykład 15h
Przygotowanie do zajęć:
- wykład 5h
Zapoznanie z literaturą: 3h
Przygotowanie do egzaminu: 2h
Czas trwania egzaminu: 2h
Konsultacje: 10 h
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h, 1 ECTS
- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 10h, 0 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- dylematy współczesnej cywilizacji związane ze stosowaniem technologii informacyjnej oraz z pracą zawodową informatyka - KA6_WK2.
Umiejętności, absolwent potrafi:
- przygotować opracowanie zagadnień informatycznych w języku polskim oraz zaprezentować je - KA6_UK1,
- podnosić swoje umiejętności i kwalifikacje, monitorować rozwój technologii i narzędzi informatycznych - KA6_UU1.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
- przestrzegania zasad etycznych i prawnych związanych z aktywnością w środowisku informatycznym - KA6_KR1,
- wykazywania odpowiedniej postawy niezbędnej do podjęcia praktycznej aktywności w społeczeństwie informacyjnym - KA6_KO1.
Kryteria oceniania
Ogólna forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
[1] Kocikowski, A., Górniak-Kocikowska, K., Bynum, T. (red., 2001), Wprowadzenie do etyki informatycznej, Wydział Nauk Społecznych UAM i Instytut Kulturoznawstwa UAM, Poznań; wersja elektroniczna:
[2] Trzęsicki, K., Karpińska, A. (2014), Etyka informatyczna, Białystok.
Literatura uzupełniająca:
[3] Johnson, D. G. (1994), Computer Ethics, 2nd edition, Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
[4] Bynum, T., Rogerson, S. (red., 2004), Computer Ethics and Professional Responsibility, Blackwell, Oxford.
[5] Bostrom, N. (2016), Superinteligencja. Scenariusze - strategie - zagrożenia. przeł. Dorota Konowrocka-Sawa. Gliwice, Helion.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: