Sztuki performatywne Indonezji 430-KS1-1KON33
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina nauki o kulturze i religii
Rok/semestr: I rok I stopnia semestr II
Wymagania wstępne: zainteresowanie muzyką i otwarty umysł
Liczba godzin: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne:
Krytyczna analiza różnych przejawów kultury muzycznej Indonezji; naukowa dyskusja na zajęciach; praktyka w rozumieniu i omawianiu obcojęzycznych (angielskich) fachowych tekstów dotyczących kultury muzycznej; krótkie prace pisemne; testy; słuchowa analiza utworów muzycznych; analiza filmów i innych przykładów audiowizualnych.
Punkty ECTS: 3 pkt ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach – 30 h
- przygotowanie do zajęć – 15 h
- przygotowanie do testów i obecność na nich – 25 h
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 5 h
Razem: 75 h
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 h – 1,4 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym – 55 h – 2,2 pkt ECTS
TEMATYKA:
Muzyka tradycyjna, klasyczna: gamelan na Jawie i Bali (instrumentacja, kontekst wykonawczy)
Taniec dworski na Jawie – charakterystyka, filozofia, kontekst wykonawczy
Teatry lalkowe na Jawie: wayang kulit purwa, wayang wahyu i wayang golek
Sztuki tradycyjne w filmie
Muzyka w Islamie – gamelan Sekaten; recytacja Koranu
Teatr, taniec, trans na Bali
Sumatra Północna – kultura grupy Batak
Sumatra Zachodnia – zwyczaje weselne w rejonie Minangkabau
Sztuki tradycyjne w obliczu turystyki
Muzyka popularna w Indonezji
Muzyka eksperymentalna/współczesna
Niematerialne dobra kultury i konwencja UNESCO
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: KA6_WG3; KA6_WK2
--studenci znają podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną dot. sztuk performatywnych w języku polskim i w języku angielskim
--potrafią opisać wybrane rodzaje i gatunki sztuk performatywnych Indonezji
--potrafią wskazać i zdefiniować współczesne problemy w sztukach performatywnych Indonezji
Umiejętności: KA6_UW1; KA6_UW4; KA6_UW6; KA6_UK1; KA6_UO2; KA6_UU1; KA6_UU2
--studenci potrafią czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne)
--samodzielnie zdobywać wiedzę na poziomie podstawowym
--wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, audiowizualnych, elektronicznych)
--rozpoznawać różne rodzaje sztuk performatywnych występujących w Indonezji oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację
--komunikować się i dyskutować współczesne problemy z zakresu sztuk performatywnych, tożsamości, turystyki, gender studies z wykorzystaniem poznanej terminologii
Kompetencje społeczne: KA6_KK1; KA6_KK3; KA6_KO2
--studenci umieją wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności, rozumieją potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
--potrafią krytycznie oceniać zjawiska z zakresu sztuk performatywnych
--potrafią organizować pracę własną.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie obecności, aktywności na zajęciach (uczestniczenia w dyskusji, formułowania krytycznych opinii na temat przeczytanych tekstów, etc.), systematycznego przygotowania się do zajęć, efektywnej współpracy w grupie, krótkich zadań i testów w trakcie semestru oraz testu na koniec semestru.
Literatura
--R. Anderson-Sutton, Indonesia, in: Worlds of Music, Cengage Learning, 2008
--Sumarsam, The Musical Practice of the Gamelan Sekaten, Asian Music, Vol. 12, No. 2, 1981, pp. 54-73.
-- Jukka Miettinen, Classical dance and theatre in South-East Asia, Singapore/New York, Oxford University Press, 1992, pp. 75-109.
-- Marzanna Popławska, „Taniec w Indonezji: tradycja, przemiany, kreowanie znaczeń,” w: M. Jarmułowicz, red., Ogród sztuk Indonezji, Uniwersytet Gdański, s. 27-47.
--Anne Rasmussen, The Qur'ân in Indonesian Daily Life: The Public Project of Musical Oratory, Ethnomusicology, Vol. 45, No. 1, 2001, pp. 30-57.
-- Marzanna Popławska, „Chrześcijaństwo w Indonezji–globalizm i lokalizm w muzyce i liturgii,” w: Bogowie i ludzie: współczesna religijność w Azji Południowo-Wschodniej, red. Sylwia Gil i Adrian Mianecki, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016, s. 129-153.
--Anna Kerber, Stany transowe w wybranych obrzędach i rytuałach współczesnej Bali, w: Adrian Mianecki, ed., W cieniu przodków: Obrzędy społeczności Indonezji i Birmy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013, s. 327-364.
--Melanie K. Smith, Mike Robinson, eds., Cultural tourism in a changing world: politics, participation and (re)presentation, 2006. Chapter 14: Authenticity and Commodification of Balinese Dance Performances.”
-- I. Wayan Sadra, J. Diamond, A. Solehuddin, T. Rohlck, "Komposisi Baru": On Contemporary Composition in Indonesia, Leonardo Music Journal, Vol. 1, No. 1, 1991, pp. 19-24.
-- Lorraine Aragon, J. Leach, Arts and owners: Intellectual property law and the politics of scale in Indonesian arts, American Ethnologist, Vol. 35, No. 4, 2008, pp. 607-631.
--R. Sutton, North Sumatra, in: J. Titon, Worlds of Music, pp. 341-344.
--Okazaki, Yoshiko, Liturgical Music as a Means to Inculturation: An Example from North Sumatra, The Japan Christian Review 64 (1998), pp. 74-83.
--Maria Szymańska-Ilnata, Zwyczaje weselne grupy Minangkabau z Sumatry Zachodniej, w: Adrian Mianecki, ed., W cieniu przodków…, s. 15-50.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: