Filozofia nowych mediów 430-KS1-1KON39
Ćwiczenia stawiają sobie za cel uchwycenie przeobrażeń współczesnej cywilizacji, procesów modernizacyjnych zorientowanych na kulturę, filozofię w nawiązaniu do epistemologicznych i etycznych zagadnień, z jakimi mierzy się człowiek. Celem zajęć jest omówienie możliwości, jakie rozwijają się przed jednostką w kontekście rozwoju i dostępności do informacji, przemian czasu i miejsca, wyłonienia się nowych środków transmisji, dystrybucji i cyrkulacji wiedzy medialnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent:
KA6_WG1 - zna rolę nowych mediów w naukach o kulturze i religii zarówno ich specyfikę podmiotową, jak i przedmiotową w procesach społeczno-kulturowych
KA6_WK1- zna najważniejsze teorie nowych mediów począwszy od historycznych ujęć po współczesność
KA6_WK3 rozumie znaczenia praktyk medialnych w konstytuowaniu tożsamości, implikacje powiązane z przejściem epistemologicznym od starych do nowych mediów
Absolwent potrafi:
KA6_UW1 - rozumieć, analizować, wybierać
i praktycznie korzystać z informacji z wykorzystaniem różnych form i źródeł nowomedialnych, ze szczególnym uwzględnieniem tych pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.
Kryteria oceniania
Metoda: ocena aktywności na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat filozofii nowych mediów, zaliczenie ustne na ocenę co najmniej dostateczną, możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione
Kryteria oceniania: aktywność poparta znajomością zalecanej literatury, znajomość treści wykładów.
Literatura
1. Benjamin Walter, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, przeł. Robert Reszke, [w:] W. Benjamin: Twórca jako wytwórca, Wydawnictwo KR 2011
2. Deleuze G., Guattari F. Kłącze, Przeł. B. Banasiak. „Colloquia Communia” 1988, nr 1/3
3. Deleuze G. Klisze [w:] Antropologia kultury wizualnej, opr. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2012
4. Devlin Keith, Żegnaj Kartezjuszu. Rozstanie z logiką w poszukiwaniu nowej kosmologii umysłu, przeł. Barbara Stanosz, Prószyński i S-Ka, Warszawa 1999
5. Flusser Vilém, Gest fotografowania, [w:] tegoż, Ku filozofii fotografii, przeł. Jacek Maniecki, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2015
6. Grja Dusan, O materialnych efektach pracy niematerialnej, przeł. Anna Wojczyńska, [w:] Wieczna Radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, red. zbiorowa. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana 2011
7. Hardt M. Negri M. Socjologia pracy niematerialnej [w:] tegoż Imperium, przeł. Sergiusz Ślusarki, Adam Kołbaniuk, Wydawnictwo A.B.Warszawa 2011
8. Hui Yuk, Rekursywność i przygodność, przeł. Joanna Bednarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2022
9. Kittler Friedrich A. Gramofon, film, maszyna do pisania, przeł. E. Klekot, „Kultura Popularna” 2010, nr. 3-6
10. Loska K. Ciało i technika w cyberkulturze, [w:] tegoż Umysł – ciało -sieć, red. Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojeciech Chyła, Wydawnictwo UAM, Poznań 2005
11. Manovich Lev, Czym są nowe media?, [w:] tenże, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Warszawa 2006
12. McLuhan Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka. przeł. N. Szczucka, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2001
13. Mersch Dieter, Teorie mediów, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005
14. Nacher, A. Post-panoptyzm w przestrzeni gęstej informacyjnie. Locative media jako media taktyczne, „Kultura Współczesna”, 2009 nr. 2
15. Raworh Kate, Ekonomia obwarzanka, przeł. Aleksandra Paszkowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023
16. Stiegler Bernard, Karnawał nowego „siecioekranu”: od hegemonii do izonomii. Przełożył Michał Krzykawski „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”. 16/2016
17. Zawojski P. Czas cyberprzestrzeni, [w:] Czas przestrzeni, red. K. Wielkoszewska, Jakub Petri, Uniwersitas, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: