Współczesne media audialne 430-KS1-1KON8
Nazwa przedmiotu: Współczesne media audialne
Kod przedmiotu: 430-KS1-2KON25
Nazwa kierunku: Kulturoznawstwo
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Studiów Kulturowych UwB
Język przedmiotu: Polski
Rok studiów/ semestr: Rok 1 semestr 2
Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć - 30 godz. konwersatorium
Liczba punktów ECTS 3
Bilans nakładu pracy studenta
- uczestnictwo i aktywność na zajęciach – 30 godz.
- przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz.
- praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 15 godz.
- konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 15 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godz. ECTS 1,8
o charakterze praktycznym - 30 godz. ECTS 1,2
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie:
1. główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
2. historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
KA6_WK2, KA6_WK3
Umiejętności
Student potrafi:
1. rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
2. formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia w języku polskim i obcym na poziomie B2
3. samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych
KA6_UW4, KA6_UK2, KA6_UU3
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
1. wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
2. przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury
KA6_KK1, KA6_KR3
Kryteria oceniania
Metody nauczania: prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych i mediów społecznościowych, prace online na platformie e-learningowej – zadania online (eseje, analizy, projekt, dyskusja na kanale dyskusyjnym przedmiotu), konsultacje online i stacjonarne.
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz, zadań oraz projektów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bardijewska Sława, Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 109-127
2. Cox Ch., Warner D., Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Słowo-Obraz-Terytoria, Warszawa 2010
3. Jędrzejewski S., Radio Renesans. Od monopolu do konkurencji, Warszawa 1997
4. Jędrzejewski S., Radiofonia publiczna w Europie w erze cyfrowej, Universitas, Kraków 2010
5. Kominek M., Fonografia artystyczna, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 141-152
6. Kominek M., Zaczęło się od fonografu, PWM, Kraków 1986
7. Kubaszewska W., Hermanowski M., Radio. Historia i współczesność, Poznań 2008
8. McLeish R., Produkcja radiowa, Wyd. UJ, 2007
9. McLuhan M., Radio bęben plemienny, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 100-108
10. Misiak T., Estetyczne konteksty audiosfery, Wydawnictwo WSNHiD, 2009
11. Peiper T., Radiofon, Radio adwokat, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 95-99
12. Siwak W., Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002, s. 153-177
13. Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Wyd. UMCS, Lublin 2008
Literatura uzupełniająca
1. Bull, M., Sounding out the city: Personal stereos and the management of everyday life. New York, NY: Berg 2000.
2. Davis M., Miles. Autobiografia, przeł. F. Łobodziński, Constanti, Warszawa 2006.
3. Gałuszka Patryk, Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii, Agencja Wydawnicza PLACET, Warszawa 2009
4. Gałuszka Patryk, Geneza, ewolucja i formy dystrybucji muzyki w Internecie, „Świat Marketingu”, Maj 2005
5. Jędrzejewski S., Radio w komunikacji społecznej, Profi-Press, Warszawa 2003
6. Katz M., Capturing Sound. How Technology Has Changed Music, Univ. of California Press: Berkeley-Los Angeles-London 2004.
7. Ross A., Reszta jest hałasem. Słuchając dwudziestego wieku, PIW, Warszawa 2011
8. Siwak W., Estetyka rocka, Semper, Warszawa 1993
9. Sterne J., Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press, 2003.
10. Theberge P., The Network Studio. Historical and Technological Paths to a New Ideal in Music Making, Social Studies of Science, October 2004, Vol. 34 No. 5, pp. 759-781
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: