Kultura Podlasia 430-KS1-1KPO
1.profil studiów: ogólnoakademicki
2.forma studiów: stacjonarne
3.rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 3
4.dziedzina: nauki humanistyczne dyscypliny: etnologia, historia, nauki o kulturze i religii
5.rok / semestr studiów: I r. I st, semestr I
6.wymagania wstępne: brak
7.liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h ćwiczeń
8.metody dydaktyczne: dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, prezentacje tematyczne studentów, elementy wykładu informacyjnego,
9.punkty ECTS; 3
10.Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w ćwiczeniach – 30 h;
– przygotowanie do ćwiczeń – 30;
– przygotowanie prezentacji zaliczeniowej – 5 h;
– konsultacje – 9 h;
- zaliczenie - 1h
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
11. Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 h, co odpowiada 1, 6 punktu ECTS
- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 h, co odpowiada 1,4 punktu ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1.Wiedza. Absolwent/absolwentka (KA6_WK1, KA6_WK3, KA6_WK5)
a) posiada podstawową wiedzę ogólna teoretyczną z zakresu kultury Podlasia w aspekcie historycznym, etnicznym, i religijnym;
b) zna i rozumie główne tendencje przeobrażeń w regionie;
c) zna i rozumie historyczny i społeczny proces kształtowania się i uwarunkowań sytuacji kulturowej Podlasia;
2.Umiejętności. Absolwent/absolwentka (KA6_UW1, KA6_UW4, KA6_UK3, KA6_UK4) ;
a) samodzielnie zdobywa wiedzę na temat sytuacji kulturowej na Podlasiu;
b) poprawnie stosuje terminologię kulturoznawczą;
c) rozumie odmienne postrzeganie zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych tradycji kulturowych.
3.Kompetencje społeczne. Absolwent/absolwentka(KA6_ KK2, , KA6_KO3)
a) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się;
b) ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Podlasia
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
– zaliczenie (1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c, 3c)
– dyskusja w trakcie zajęć (1a, 1b, 1c, 2b, 2c, 3)
– konsultacje (1a, 1b, 3b)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę.
Metody oceniania: ocenianie ciągłe.
Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, znajomość lektur obowiązujących na zajęcia, przygotowanie prezentacji. Dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną, trzy nieobecności nieusprawiedliwione kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej
P. .Burchard, Pamiątki i zabytki kultury żydowskiej, Warszawa 1990.
Cmentarz rzymskokatolicki w Wasilkowie, red. Andrzej Kalinowski, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej, Wasilków 2009.
M. Błaszak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi, Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010, https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnego-projektowania.html
S. Dworakowski, Kultura społeczna ludu wiejskiego na Mazowszu nad Narwią, Białystok 1964.
J. Ficowski, Cyganie w Polsce. Dzieje i obyczaje, Warszawa 1989.
A. Gaweł, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia agrarne na Białostocczyźnie od połowy XIX do początków XXI wieku, Kraków 2009.
A. Gaweł., Zdobnictwo drewnianych domów na Białostocczyźnie, Białystok 2007.
Z. Gloger, Rok Polski w życiu, tradycyi i pieśni, Warszwa 1900.
Z. Gloger, Budownictwo drzewne i wyroby z drzewa T. 1-2, Warszawa 1907.
Historia Kościoła w Polsce, T. II, Poznań-Warszawa 1979.
T. Czerwiński, Budownictwo ludowe w Polsce, Warszawa 2010.
T. Czerwiński, Wyposażenie domu wiejskiego w Polsce, Warszawa 2009.
Z. Gloger, Dolinami rzek. Opisy podróży wzdłuż Niemna, Wisły, Bugu i Biebrzy, Warszawa 1903.
Z. Gloger, Obrzęd weselny polski z pieśniami i przemowami, Warszawa 1901.
Historia województwa podlaskiego, pod red. A. Dobrońskiego, Białystok 2010.
Język a tożsamość na pograniczu kultur, Prace KKB UwB, T. 1, Białystok 2000.
N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 2008.
Komorowska T., Gloger, Warszawa 1985.
I. Matus Lud nadnarwiański, Białystok 2000.
I. Matus, Schyłek unii i proces restytucji prawosławia w obwodzie białostockim w latach 30, XIX wieku, Białystok 2013
A.Mironowicz, Kościół prawosławny w Polsce, Białystok 2006.
Dziedzictwo unii brzeskiej, red. R. Dobrowolski, , M. Zemło, Lublin-Supraśl 2012
Ochmański Jerzy, Reforma włóczna na Litwie i Białorusi w XVI wieku (w:) Dawna Litwa, Poznań 1986.
Samusikowie Katarzyna i Jerzy, Pałace i dwory Białostocczyzny, Białystok 1998.
B. Ogrodowska, Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce. Mały słownik, Warszawa 2000.
J. Straczuk, Język a tożsamość człowieka w warunkach społecznej
wielojęzyczności. Pogranicze polsko-litewsko-białoruskie, Warszawa 1999
Jan Tyszkiewicz, Z dziejów Tatarów polskich: 1794-1944, Pułtusk 2002.
Śladami unii brzeskiej, red. R. Dobrowolski, , M. Zemło, Lublin-Supraśl 2010.
T. Wiśniewski, Cmentarze żydowskie w Białymstoku, Studia Podlaskie 1989, t. II.
J.Wiśniewski Jerzy, Zarys dziejów osadnictwa na Białostocczyźnie (w:) Atlas gwar wschodniosłowiańskich Białostocczyzny pod red. Stanisława Glinki, Antoniny Obrębskiej-Jabłonowskiej i Juliusza Siatkowskiego T. 1, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980.
Tomasz Wiśniewski, Bożnice Białostocczyzny, Białystok 1992.
T. Wiśniewski, Cmentarze żydowskie w Białymstoku, Studia Podlaskie 1989, t. II.
Zabytki architektury i budownictwa w Polsce, T. 3, Województwo białostockie, Warszawa 1992.
A. Zadrożyńska, Światy, zaświaty o tradycji świętowania w Polsce, Warszawa 2000.
Żydzi na Podlasiu, red. Zofia Chyra-Rolicz, Renata Tarasiuk, Edward Kopówka, Siedlce 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: