Teoria i historia reklamy 430-KS1-1THR
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, przedmiot specjalnościowy M4
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk o kulturze, dyscyplina – nauki o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: I rok/semestr III (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu filozofii, antropologicznych podstaw kulturoznawstwa, historii sztuki.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów.
Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, w tym wielu przykładów reklam telewizyjnych, a także internetowych stanowiących materiał analityczny i/lub egzemplifikujący omawiane problemy. Wykład jest połączony z dyskusją. Elementem wykładu są także konsultacje.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w wykładach – 30 godzin;
– przygotowanie do egzaminu – 35 godzin;
– przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 33 godziny;
– konsultacje – 2 godziny;
Razem 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktu ECTS
– o charakterze praktycznym – 92 godziny, co odpowiada 3,7 punktu ECTS
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwenci znają i rozumieją:
Wiedza studentek i studentów (K_W02, K_W03, K_W06, K_W08, KW11, K_W15):
a) znają podstawowe koncepcje teoretyczne i pojęcia z zakresu teorii i historii reklamy i mediów;
b) posiadają wiedzę dotyczącą cech najważniejszych strategii perswazyjnych w reklamie w połączeniu z problematyką kultury popularnej i mediów;
Absolwenci potrafią:
Umiejętności studentek i studentów (K_U01, K_U02, K_U06, K_U11):
a) poprawnie stosują poznaną terminologię i pojęcia;
b) potrafią analizować przekazy reklamowe i swoje analizy łączyć z problematyką teorii kultury;
c) umieją wykorzystać zdobytą na zajęciach wiedzę do krytycznej analizy kultury współczesnej.
Absolwenci są gotowi:
Kompetencje społeczne studentek i studentów (K_K01, K_K02, K_K07, K_K08):
a) do poszerzania zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumieją potrzebę dokształcania się;
b) do pracy w zespole i aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
c) do komunikowania się z innymi osobami zajmującymi się badaniem reklamy i kultury popularnej.
Kryteria oceniania
Wykład połączony z prezentacją slajdów i dyskusją.
Egzamin: test ze znajomości omawianych na wykładach strategii perswazyjnych stosowanych w reklamie, najbardziej znanych kampanii reklamowych, a także znajomości osadzenia reklamy w mechanizmach marketingu.
Literatura
- David Ogilvy, Wyznania człowieka reklamy, przeł. Wojciech Madej, WIG-Press, Warszawa 2000
- David Ogilvy, Ogilvy o reklamie, przeł. Agnieszka Rogalińska, Studio Emka, Warszawa 2008.
- Kenneth Roman, Ogilvy. Król Madison Avenue, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2010
- Michael R. Solomon, Zachowanie i zwyczaje konsumentów, przeł. Agnieszka Kosoń-Opitek, Bartosz Sałbut, Joanna Sugiero, Wydawnictwo ONE Press, Gliwice 2006.
- Krzysztof Albin, Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
- Courtland L. Bovée, William F. Arens, Contemporary Advertising, Irwin, Homewood, Illinois 1989 (lub nast. wydania).
- Claude C. Hopkins, My Life in Adverytising & Scientific Advertising, NTC Business Books, Linoclnwood, Illinois USA 1993.
- Philip Kotler, Marketing, Warszawa 1997 (również następne wydania).
- A. Kisielewski, Głód rzeczy. Retoryka przedmiotów, „Kultura popularna” nr 2, 2002
- A. Kisielewski, Ludzie lubią obrazy... Studia o komercyjnej kulturze wizualnej i sztuce, Białystok 2021.
- N. Klein, No Space. No Choice. No Jobs. No Logo, przeł. H. Pustuła, Wydawnictwo Świat Literacki, Izabelin 2004.
- Vance Packard, The Hidden Persuaders, David McKay, New York 1957.
- lub: Vance Packard, Dla każdego "wizerunek własny"; Komercjalizacja życia w Ameryce; Sprzedaż nieśmiertelności, w: Super-Ameryka. Szkice o kulturze i obyczajach, wyb. Wiesław Górnicki, Jerzy Kossak, przeł. K. Dziewanowski, Warszawa 1970, t. 1 i 2.
- Stéphane Pincas, Marc Loiseau, Historia reklamy, przeł. Wiesław Kroker, Wydawnictwo Taschen, Kolonia 2009.
- Andrew Wernick, Promotional Culture. Advertising, Ideology and Symbolic Expression, SAGE, London-New Delhi, 1992.
- Judith Williamson, Decoding Advertisements. Ideology and Meaning in Advertising, Marion Boyars, London & New York 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: