Film w kulturze 430-KS1-2FWK
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach
Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat.
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
przygotowanie do zajęć - 12 godzin
przygotowanie prezentacji - 30 godzin
udział w konsultacjach - 10 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin - 1,6 punkta ECTS
- o charakterze praktycznym - 42 godziny - 1,4 punkta ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna, potrafi i jest zdolny do:
KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych
KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów
w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych
i nowych zjawisk w sztuce
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: prezentacja multimedialna przygotowanego materiału obejmującego treści programowe, aktywny udział w zajęciach
Literatura
1. ESTETYKA KINA NIEMEGO
Literatura:
Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska
Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, str. 77 - 135.
D. W Griffith: kino uczy się opowiadać, str. 275 - 310.
2. STYL I FORMA W KINIE NIEMYM (EKSPRESJONIZM– KINO AWANGARDOWE)
Literatura:
1. D. Bordwell, K. Thompson Film art. Sztuka filmowa: Francuski impresjonizm i surrealizm str. 529-534
2. Historia kina, t. I Kino nieme. pod red T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska:
rozdz. VII Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej - Ekspresjonizm str. 408 –424.
Rozdz. XII Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, str.737-768.
3. ROLA DŹWIĘKU W KINIE
Literatura:
1. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Dźwięk w kinie, s. 296-341.
2. J. Płażewski, Historia filmu str. 98 -105
4. RODZAJE I GATUNKI FILMOWE
Literatura:
1. D. Bordwell, T. Thompson, Film art. sztuka filmowa, rozdz.9 - Gatunki filmowe str 360-382.
2. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gatunek str. 169, Wszystko na co niebo pozwoli. Ramy melodramatu str. 176.
3. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009, rozdział:Gatunki filmowe str. 42-54.
4. A . Helman Kino gatunków, PWN Kraków 1991.
5. K. Loska Kino gatunków. Wczoraj i dziś, Kraków 1998.
6. K. Loska Wokół kina gatunków.
7. Iwona Kolasińska, Kobieta i demony o widzu horroru filmowego
8. D. Skotarczak Historia amerykańskiego musicalu filmowego, Wrocław 2002 r.
5. FILM JAKO SYSTEM FORMALNY. OPOWIADANIE I NARRACJA.
Literatura:
1. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010, rozdział: Opowiadanie jako system formalny str 84-124
6. FILM DOKUMENTALNY, ANIMACJA FILMOWA
Literatura:
1. A. Helman, A.Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Film dokumentalny - str. 237-242.
2. D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa - Filmy dokumentalne, eksperymentalne, animowane str. 383 – 406.
7. FILM WSPÓŁCZESNY
Literatura:
1. R. Syska, Filmowy neomodernizm
2. M. Stelmach, Późny styl, czyli jak filmowy modernizm przeżywał swój własny koniec, w: "Pleograf" 2017 nr 4.
W cyklu 2022:
1. Historia kina, t. I Kino nieme, pod red: T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: