Komunikacja międzykulturowa 430-KS1-2KMK
rofil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 4
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - socjologia
Rok studiów/semestr: II rok/semestr IV
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): przydatna jest wiedza zdobyta na socjologii kultury i antropologii kultury.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów, 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych wykład problemowy z elementami dyskusji, prezentacje studentek i studentów, konsultacje, filmy
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (45 godz.):
15 g.(wykłady) + 15 g.(ćwiczenia) + 7 g.(konsultacje) (1,6 pkt ETCS)
- zajęcia o charakterze praktycznym (30 godz.):
23 g. (przygotowanie do ćwiczeń ćwiczeń 10h; przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 10h +3 h) (1 pkt ETCS)
Wskaźniki ilościowe:
- wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego 40 h (1,6 pkt ECTS),
- o charakterze praktycznym 30 h (1,0 pkt ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. KA7_WG4 Absolwent wykazuje się uporządkowaną i pogłębioną znajomością głównych kierunków nauk o kulturze i religii:
1. antropologia kultury
2. teorie kultury i teorie poszczególnych dyscyplin sztuki
3. historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki
4. estetyka, filozofia kultury
5. nauki o języku i literaturze
6. nauki o komunikacji społecznej i mediach
7. religioznawstwo
2. KA7_WK3 absolwent zna i rozumie na poziomie zaawansowanym – historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
Umiejętności:
3.KA7_UK4 absolwent potrafi docenić wielokulturowość społeczności regionu, kraju, Europy, rozumie na poziomie rozszerzonym odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz porozumieć się z nimi i współpracować
4. KA7_UW4 absolwent potrafi wykrywać złożone zależności między analizowanymi
przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny
Kompetencje społeczne:
5. KA7_KR1 absolwent jest gotów do docenienia wielokulturowości społeczności, regionu, kraju, Europy, rozumienia na poziomie rozszerzonym odmiennych stylów życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz komunikowania się z nimi
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie prezentacji grupowej i aktywności na zajęciach
Forma egzaminu – pisemny test klasyczny z uwzględnieniem poprawki na zgadywanie;
50-59% pkt – ocena dst;
60-69% pkt – ocena dst plus
70-79% pkt – ocena db
80-89% pkt –ocena db plus
90-100% pkt – ocena bdb
Egzamin poprawkowy w formie ustnej
Literatura
- M.Sobecki; Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej; Warszawa 2016
- J.Isański(red.); Komunikowanie międzykulturowe – szanse i wyzwania; Poznań 2009
- M.Szopski; Komunikowanie międzykulturowe; Warszawa 2005
- A.Świderkówna; Rozmowy o Biblii; Warszawa 1999
- A.Zaporowski; Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa. Strategia kulturoznawcza; Poznań 2006
Lit. uzupełniająca:
- S.Magala; Kompetencje międzykulturowe; Warszawa 2011
- M.Dąbrowski; Swój/Obcy/Inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej; Izabelin 2001
- U.Kusio (red.); Polifonia , dialog i zderzenie kultur. Antologia tekstów z komunikacji międzykulturowej. Toruń 2007
Filmy – Cud Purymowy – reż.I.Cywińska (fakultatywnie – praca samodzielna)
- Jerozolima – dom trzech religii – dokumentalny (fakultatywnie – praca samodzielna)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: