Filmoterapia w teorii i praktyce 430-KS1-2KON19
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: do wyboru, moduł 5
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach
Rok studiów/semestr: drugi rok pierwszego stopnia, semestr letni
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, pokaz filmowy, dyskusja, konsultacje, analiza tekstu kultury, warsztaty grupowe
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w konwersatorium - 30 h
- przygotowanie zajęć - 20 h
- udział w konsultacjach - 10 h
- przygotowanie do zaliczenia – 20 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 45 h ( 1,8 pkt ECTS)
- o charakterze praktycznym 35 h ( 1,2 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej arteterapii i filmoterapii - KA6_WK2
Student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei arteterapii i filmoterapii - KA6_WK3
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieł filmowych z zastosowaniem wybranych metod arteterapii w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych - KA6_UW4
Student potrafi formułować opinie krytyczne o sztuce filmowej i wykorzystaniu jej dzieł w filmoterapii na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia - KA6_UK2
Student potrafi samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych na podstawie analiz dzieł filmowych - KA6_UU3
Student jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego - KA6_KK1
Student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury, w tym dzieł filmowych - KA6_KR3
Sposoby weryfikacji efektów: ocenianie aktywności w trakcie zajęć, praca zaliczeniowa
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę przy maksimum 2 nieobecnościach nieusprawiedliwionych na zajęciach.
Student odpracowuje nieobecności na konsultacjach.
Warunkiem zaliczenia jest przystąpienie do zaliczenia praktycznego
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
P. Bellantoni, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, Warszawa 2010
M. Brol, Psychologia i film (w:) Psychologiczna praca z filmem. M. Brol, A. Skorupa (red.). Katowice 2014, str. 13-41.
J. M. Haltof, Kinoterapia – przeżyjmy katastrofę, (w:) Kino, J. Toeplitz (red.), Warszawa 1985, nr 9, str. 24-26
M. Harland, B. Szymczyk, Filmoterapia – czyli rozwojowy i terapeutyczny wpływ filmu na emocje, (w:) Na tropach psychologii w filmie część 2. Film w terapii i rozwoju, A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.). Warszawa 2018, str. 91-109.
M. Kozubek, Filmoterapia, Gdańsk 2016
E. Morin, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, Warszawa 1975, str.116-143
J. Mytnik, Filmoterapia jako samodzielny rodzaj arteterapii, (w:) Arteterapia – Terapia sztuką w praktyce, nr 3/2010, E. Rybicka (red.), Warszawa 2010, str. 27-28
J. Mytnik, Muzyka filmowa i kolorystyka filmu jako czynniki filmoterapii, (w:) Arteterapia – Terapia sztuką w praktyce, nr 4/2010, E. Rybicka (red.), Warszawa 2010, str. 28-31J. Mytnik, Wstęp do zagadnienia wykorzystania sztuki filmowej w terapii, (w:) Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, nr 11, J. Kossewska (red.), Kraków 2018, str. 98-114
J. Mytnik-Daniluk, Film therapy – the creative use of film art in practice, (w:) (w:) Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, nr 11 (4), A. Ogonowska (red.), Kraków 2019, str. 47-62
E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, T. Kłys, P. Sitarski, Kino bez tajemnic, Warszawa 2009
J. Pisarek, P. Francuz, Poznawcze i emocjonalne zaangażowanie widza w film fabularny w zależności od typu bohatera, (w:) Psychologiczne aspekty komunikacji audiowizualnej, P. Francuz (red.), Lublin 2007, str. 165-186
J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 1982
S. Popek, Barwy i psychika: percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin 1999, str. 80-108
B. Skowronek, Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży, Kraków 2007, str. 186-195
W. Szulc, Początki arteterapii jako dyscypliny paramedycznej w Europie, (w:) Metody i formy terapii sztuką, L. Kataryńczuk-Mania (red.), Zielona Góra 2005, str. 7-10
D. Wedding, M. A. Boyd, R. M. Niemiec, Kino i choroby psychiczne. Filmy, które pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne, Warszawa 2014
Literatura uzupełniająca:
A.Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.) Na tropach psychologii w filmie część 1. Film w edukacji i profilaktyce. Warszawa 2018
A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.) Na tropach psychologii w filmie część 2. Film w terapii i rozwoju. Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: