Teoria kultury 430-KS1-2TKL
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 3 - Przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, nauki o kulturze i religii.
Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne: antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, metodologia badań kulturoznawczych, socjologia kultury
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykłady – 15 godz., ćwiczenia – 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, wykład problemowy z elementami dyskusji, dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, teksty kultury, źródła internetowe), prezentacje studentów.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w wykładach – 15 godz.
– udział w ćwiczeniach – 30 godz.
– przygotowanie do ćwiczeń – 30 godz.
– przygotowanie prezentacji, pracy – 12 godz.
– przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 28 godz.
– konsultacje – 10 godz.
Razem 125 godz., co odpowiada 5 pkt ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 57 godz., co odpowiada 2,3 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym - 68 godz. co odpowiada 2,7 pkt ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1. Wiedza
absolwent zna i rozumie:
a) klasyczne i współczesne dokonania, w ośrodkach i szkołach badawczych studiów kulturoznawczych KP6_WG2
b) podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną KP6_WG3
c) historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych KA6_WK3
2. Umiejętności
absolwent potrafi:
a) wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) KP6_UW1
b) wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych KP6_UW2
c) komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej KP6_UK1
d) formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia KP6_UK2
3. Kompetencje społeczne
absolwent jest gotów do:
a) wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego KP6_KK1
Kryteria oceniania
ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
wykład - egzamin
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Baldwin i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007, s. 66-72.
A. Barnard, Antropologia, Warszawa 2006, rozdz. Feminizm w antropologii.
J. Baudrillard, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006, rozdz. Zarys teorii konsumpcji.
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000. (ksero)
Z. Bauman, Konsumenci w społeczeństwie konsumentów, w: Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury, red. M. Kempny, K. Kiciński, E. Zakrzewska, Warszawa 2004.
Z. Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006, rozdz. Życie na poczekaniu.
E. Cassirer, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa 1998, rozdz. Klucz do natury człowieka: symbol.
C. Cavanagh, Postkolonialna Polska: biała plama na mapie współczesnej historii, http://rcin.org.pl/Content/53793/WA248_70139_P-I-2524_cavanagh-postkol.pdf.
T. Dant, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007, rozdz. Kultura materialna, Interakcja z przedmiotem.
P. Delerm, Telefon komórkowy, w: Nowe mitologie, red. J. Garcin, Kraków 2010.
A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2001, rozdz. Ramy późnej nowoczesności.
M. Golka, Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010, Wstęp, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14274
J. D. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012, s. 369-386.
K. J. Gergen, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa 2009, rozdz. Zaludnianie Ja.
A. Kaliszewski, Główne nurty w kulturze XX i XXI wieku, Warszawa 2012, rozdz. 12.
Ch. Lasch, Kultura narcyzmu. Amerykańskie życie w czasach malejących oczekiwań, Warszawa 2015, s. 68-77.
H. L. Moore, Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, Warszawa 2003, s. 309-333.
E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2012, rozdz. Pojęcia służące do badania związku osobowości i kultury; Pojęcia służące do badania dynamiki zjawisk kultury.
A. Pomieciński, Alterglobaliści. Antropologia ruchu na rzecz globalnej sprawiedliwości, Poznań 2013, Wstęp, http://www.publio.pl/files/samples/24/77/a5/96089/Alterglobalisci_Antropologia_ruchu_na_rzecz_globalnej_sprawiedliwosci_demo.pdf
N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995 (ksero).
M. Ratajczak, Podróż do międzykulturowości, http://www.khg.uni.wroc.pl/files/13_KHG_15_ratajczak_t.pdf.
G. Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1999, rozdz. 1.
A. Szahaj, Co to jest postmodernizm?, w: Postmodernizm. Teksty polskich autorów, red. M. A. Potocka, Kraków 2003.
M. Szpunar, Od narcyzmu jednostki do kultury narcyzmu, http://www.kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_2014_18_szpunar.pdf
A. Toffler, Trzecia fala, Warszawa 1986 (ksero).
K. Wilkoszewska, Wariacje na postmodernizm, Kraków 2000, rozdz. Pojęcie postmodernizmu.
R. J. C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Kraków 2012, rozdz. Wiedza podrzędna.
Literatura uzupełniająca:
N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Warszawa 1980.
M. Golka, Imiona wielokulturowości, Warszawa 2010, Aneks (Mała kronika wielokulturowych przypadków 1996-2010).
K. Górak-Sosnowska, Muzułmańska kultura konsumpcyjna, Warszawa 2011, rozdz. Muzułmańskie lalki Barbie.
K. Pietrowicz, Nasze gadżety codzienne albo o płynności symboli statusu, w: Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, red. T. Szlendak, K. Pietrowicz, Toruń 2004.
J. Remy, Duża damska torba, w: Nowe mitologie, red. J. Garcin, Kraków 2010.
S. Turkle, Tożsamość w epoce Internetu, w: Z. Rosińska, Blaustein. Koncepcja odbioru mediów, Warszawa 2001, http://www.wiw.pl/biblioteka/blaustein_rosinska/01.asp.
R. J. C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Kraków 2012, rozdz. Ambiwalencja zasłony.
Literatura do wykładu:
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998, rozdz. Szkoła frankfurcka i przemysł kulturalny.
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
Ch. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, cz. 1. Podstawy studiów kulturowych.
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003, rozdz. 1.
M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970, Gdańsk 2002.
M. Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, Warszawa 1998.
F. Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, Kraków 2011.
Postmodernizm. Teksty polskich autorów, red. M. A. Potocka, Kraków 2003.
P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, rozdz. Globalizacja.
L. Ghandi, Teoria postkolonialna, Poznań 2008.
R. J. C. Young, Postkolonializm. Wprowadzenie, Kraków 2012.
F. Capra, Punkt zwrotny: nauka, społeczeństwo, nowa kultura, Warszawa 1987.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: