Język w zachowaniach społecznych 430-KS1-3KON32
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot nieobowiązkowy; Moduł 5: Przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: III rok kulturoznawstwa I st., semestr 5
Wymagania wstępne: przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien orientować się w elementarnej terminologii z zakresu komunikacji językowej w mediach.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin; konwersatorium
Metody dydaktyczne: praca indywidualna i grupowa
Punkty ECTS: 3 punkty ECTS
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 30h, przygotowanie do zajęć – 20 h, udział w konsultacjach – 15 h, przygotowanie i obecność na zaliczeniu – 10 h; razem – 75 h
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta:związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz. -2 pkt ECTS,
o charakterze praktycznym 30 godz. - 1 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w zakresie wiedzy ma: zna podstawowe powiązania kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i społecznych (K_W03: H1A_W05) oraz odznacza się uporządkowaną znajomością i rozumieniem głównych kierunków w obrębie nauki o kulturze takich jak: antropologia kultury, teoria kultury i teoria poszczególnych dyscyplin sztuki, historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki, nauka o języku i literaturze, nauka o mediach, nauka o komunikacji (K_W09: H1A_W03, H1A_W04).
W zakresie umiejętności: wykrywa proste zależności między kształtowaniem się koncepcji kulturoznawczych a procesami społecznymi i kulturowymi oraz zmianami w nich zachodzącymi (K_U10: H1A_U06), ma podstawowe umiejętności językowe w zakresie podstawowej terminologii kulturoznawczej (K_U19: H1A_U10).
W zakresie kompetencji społecznych: rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością a przekazywaną różnymi kanałami ii w różnych formach wiedzę (K_K05: H1A_K04), ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K07: H1A_K05).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest obecność, aktywność oraz praca pisemna.
Warunkiem zaliczenia nieobecności jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz zreferowanie zagadnień podczas dyżuru osoby prowadzącej zajęcia.
W przypadku 5 i więcej nieobecności prowadzący zajęcia może podjąć decyzję o niezaliczeniu przedmiotu.
Literatura
1. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Upowszechnianie Nauki - Oświata "UN-O", Warszawa 2000.
2. A. Brodzka, M. Hopfinger, J. Lalewicz (red.), Problemy wiedzy o kulturze, Warszawa 1986.
3. M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
4. R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak, Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, Lublin 2004.
4. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009
5. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
6. D. Hymes, Socjolingwistyka i etnografia mówienia, tłum. K. Biskupski, [w:] Język i społeczeństwo, pod red. M. Głowińskiego, Warszawa 1980.
7. A. Strawińska, Historia i definicja terminu personal branding. Zarys problematyki, [w:] Socjolekt - idiolekt - idiostyl. Historia i współczesność, pod red. U.Sokólskiej, Białystok 2017, s. 364-386.
8. A. Strawińska, Manipulacja obrazem dziecka we współczesnym dyskursie medialnym (na wybranych przykładach), "Kronikarz Podlaski" 3/2018, t. LXVI, z. 6, s. 198-215.
9. A. Strawińska, Symbol dziecka w odsłonie spin jako narzędzie polityki i umacniania interesów władzy, "Roczniki Humanistyczne" 2019, t. LXVII, z. 6, s. 139-156.
10. Wpływ globalizacji i nowych technologii na zachowania językowe współczesnych Polaków, "Pogranicze. Studia Społeczne" 2018, t. 32, s. 145-167.
11. A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: