Metody analizy i interpretacji dzieła: filmowego, plastycznego, teatralnego, literackiego 430-KS1-3MAI
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii
Rok studiów: III rok, pierwszy stopień, semestr zimowy
Liczba godzin zajęć: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: oglądanie (czytanie) dzieł (także w formie ich zapisów medialnych), dyskusja
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w konwersatorium - 30 h
udział w konsultacjach - 10 h
przygotowanie studentów do zajęć - 15 h
pisanie eseju - 20 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS)
- o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Student zna:
KA6_WG3 - podstawową terminologię kulturoznawczą w zakresie analizy i interpretacji, KA6_WK2 - główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
Student potrafi:
KA6_UW2 - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych,
KA6_UW4 - rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
Student jest gotów do:
KA6_KK3 - krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce
Kryteria oceniania
Esej analityczno-interpretacyjny na temat wybranego przez studenta dzieła sztuki, ocena aktywności na zajęciach, konsultacje
Literatura
METODY ANALIZY DZIEŁA FILMOWEGO:
J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, Warszawa 2011
J. Aumont, Interpretacja filmu, Warszawa 2021
M. Bal, Wystawa jako film, tłum. Karolina Kolenda, Universitas Kraków 2012
R. Barthes, Retoryka obrazu, w: „Pamiętnik Literacki" 76/3 1985
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010
Pogranicza audiowizualności, red. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2010
W. Godzic (red.), Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, Kraków 1993
U. Eco, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, Warszawa 1979
A. Helman, J. Ostaszewski,(red.) Historia myśli filmowej: podręczniki, Gdańsk 2007
T. Miczka, Wielkie żarcie i postmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym, Katowice 1992
Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012
M. Przylipiak, Kino stylu zerowego, Gdańsk 2017
J. Spalińska-Mazur, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Uniwersytet Opolski, Opole 2011
W cyklu 2022:
METODY ANALIZY DZIEŁA FILMOWEGO: |
Uwagi
W cyklu 2022:
W tym cyklu dydaktycznym zajęcia są prowadzone zgodnie z podstawowymi założeniami, a więc i informacjami o przedmiocie. W przypadku zmiany treści, zostaną one uwzględnione w opisie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: