Metody autoprezentacji 430-KS1-3MAP
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, grupa zajęć 8b Przedmioty specjalizacyjne - Reklama i public relations
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauki o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)
Metody dydaktyczne: dyskusja, warsztaty grupowe, prezentacje multimedialne studentów.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
Udział w ćwiczeniach – 15 h
Przygotowanie do ćwiczeń – 25 h
Przygotowanie autorskich prezentacji – 10 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h co odpowiada 0,6 pkt ECTS
– o charakterze praktycznym – 35 h co odpowiada 1,4 pkt ECTS
Autoprezentacja – definicja i techniki.
Pojęcie autoprezentacji. Zasady skutecznej autoprezentacji. Komunikowanie się w relacjach interpersonalnych. Komunikacja niewerbalna.
Sztuka przemawiania
Pojęcie retoryki. Sztuka wystąpień publicznych. Kompozycja wypowiedzi. Technika 3P. Zasady Leecha
Przygotowanie prezentacji multimedialnej
Prezentacja multimedialna – kompozycja, korzystanie ze źródeł, tworzenie i redakcja tekstu, relacja słowa i obrazu, przygotowanie komentarza.
Sztuka dyskusji
Rozmowa, dyskusja, polemika. Techniki argumentacji. Pojęcie erystyki.
Sztuka pisania
Proces budowania tekstu. Zasady sztuki pisania. Technika wykorzystania źródeł. Dyscyplina gatunkowa. Dobór konwencji stylistycznej. Warunki poprawności językowej.
Tworzenie tekstów perswazyjnych (ćwiczenia praktyczne)
Pojęcie perswazji. Perswazja a manipulacja. Techniki perswazji.
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
1. normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania (KA6_WK1)
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
1. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zarządzaniem wizerunkiem z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) (KA6_UW1)
2. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące autoprezentacji z wykorzystaniem technologii multimedialnych (KA6_UW6)
3. przygotować się do dyskusji, sporządzić listę kwestii spornych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej (KA6_UO2)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
1. wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących autoprezentacji, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego (KA6_KK1)
2. twórczej analizy nowych sytuacji odnoszących się do zarządzania wizerunkiem i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych
oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem (KA6_KK2)
Kryteria oceniania
Forma i warunki zaliczenia:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.
Zaliczenie na podstawie:
- frekwencji (jedna dopuszczalna nieobecność nieusprawiedliwiona, zaliczenie nieobecności nad-liczbowych – pod warunkiem, że nie przekraczają czterech zajęć)
- aktywności na zajęciach (lektura tekstów i udział w dyskusji)
- prezentacji ustnej na wybrany temat (pokaz slajdów w Power Poincie + komentarz)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
W. Allhoff, D. W. Allhoff, Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Kraków 2008, s. 57-78.
J. Borg, Perswazja. Sztuka wpływania na ludzi, Warszawa 2006, rozdz. 1, 3.
A. Budzyńska-Daca, J. Kwosek, Erystyka, czyli o sztuce prowadzenia sporów, Warszawa 2011.
K. A. Gajda, Autoprezentacja, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/19409/gajda_autoprezentacja_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y
K. Hogan, Nauka perswazji, czyli jak w 8 minut postawić na swoim, Poznań 2007, rozdz. 4.
T. Kautz, Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, https://www.kul.pl/files/154/Karczewska/TI/zasady_prezentacja.pdf
M. Kuziak, S. Rzepczyński, Sztuka pisania po polsku. Poradnik praktyczny, Warszawa – Bielsko-Biała 2008.
M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Gdańsk 2000, s. 16-25, 29-51.
H. Lemmermann, Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dys-kusje, dialogi, Wrocław 1996.
A. Załazińska, M. Rusinek, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Warszawa 2010, rozdz. 4.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych, https://metodyka.wikidot.com/book:zasady-tworzenia-prezentacji
Literatura uzupełniająca:
E. Biłas¬ Pleszak, Pomiędzy autoprezentacją a autokreacją – sposoby (za)istnienia w sieci, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/2584/1/Bi%c5%82as_Pleszak_Pomiedzy_autoprezentacja_%20a_autokreacja.pdf
K. Bredemeier, Werbalna prowokacja, Gliwice 2008, rozdz. Nowy wymiar autoprezentacji.
D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2008.
D. G. Leathers, Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2009.
Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka, red. L. Jabłonowska, P. Wachowiak, S. Winch, Warszawa 2008.
A. Rzędowska, J. Rzędowski, Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Gliwice 2009.
E. Stojanowska, Czym jest autoprezentacja, komu i czemu służy?, w: Wybrane problemy
psychologii społecznej, red. E. Stanisławiak, Warszawa 2004.
C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Warszawa 2002.
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: