Seminarium licencjackie 430-KS1-3SEML3
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Instytut Studiów Kulturowych UwB
Nazwa kierunku studiów - Kulturoznawstwo
Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia
Profil studiów - Ogólnoakademicki
Forma studiów - Stacjonarne
Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML3
Język przedmiotu - Język polski
Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe
Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, Kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
- Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa
- Teoria kultury
- Metodologia badań kulturoznawczych
- Teoria kultury współczesnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium
Punkty ECTS - 22
Bilans nakładu pracy studenta
udział w ćwiczeniach – 60 godzin
przygotowanie do zajęć – 35 godzin
udział w konsultacjach – 30 godzin
przygotowanie prezentacji – 5 godzin
przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin
pisanie pracy – 260 godzin
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS
- o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS
W cyklu 2022:
Zapraszam na seminarium studentki i studentów, którzy interesują się różnymi tekstami kultury popularnej i poszukują źródeł wyobraźni popkultury. Tematyka seminarium wykazuje związek z ideą powstania kulturoznawstwa jako dziedziny wiedzy – jest interdyscyplinarna. Analiza szeroko rozumianych tekstów kultury łączy różnorodne obszary kulturoznawstwa z zakresu: historii kultury, antropologii kultury, mitologii, semiotyki kultury, antropologii słowa i antropologii mediów po problemy kultury popularnej. Jednym z zadań uczestników seminarium będzie dopracowanie i utrwalenie postawy konstruktywnej krytyki w recepcji tekstów kultury. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
1. ma podstawową wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i społecznych
2. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
3. zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze
4. zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego
K_W03, K_W04, K_W08, K_W16
Umiejętności
Student:
1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym
3. poprawnie stosuje poznaną terminologię kulturoznawczą
4. posiada podstawowe umiejętności związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy
5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń
6. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
7. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
8. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, pisemnych i prezentacji multimedialnych, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
9. posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U11, K_U15, K_U17
Kompetencje społeczne
Student:
1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
2. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
3. jest otwarty na nowe idee i poglądy
4. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę
K_K01, K_K02, K_K03, K_K05
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: seminarium, konsultacje
Zaliczenie na ocenę – ocena aktywności na seminarium, praca licencjacka, egzamin dyplomowy
Literatura
Literatura podstawowa
1. Aumont J., Marie M., Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2013
2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003
3. Bordwell D., Thompson, K. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010
4. Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992
5. Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003
6. Celiński P. (red.) Kulturowe kody technologii cyfrowych, Lublin 2011
7. de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynaleźć codzienność. Tom 2. Mieszkać, gotować, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2011.
8. de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. Katarzyna Thiel-Jańczuk, Kraków 2008
9. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, Tom I i II, Warszawa 2010
10. Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2012
11. Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
12. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004
13. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wyd. UJ, Kraków 2006
14. Lubelski T., Sowińska I., Syska R. (red.), Historia kina. T I - IV: Kino nieme, Kino klasyczne, Kino epoki nowofalowej, Kino końca wieku. Kraków 2014-2019
15. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006
16. Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018
17. Płażewski J., Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2010
18. Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. Ewa Klekot, Warszawa 2010
19. Sulima R, Antropologia codzienności, Kraków 2000
20. Syska R., Filmowy neomodernizm, Kraków 2014
21. Szpunar M., Kultura algorytmów, Kraków 2019
22. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. Jacek Konieczny, Warszawa 2010
23. Werner A., To jest kino, Warszawa 1999
24. Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, tłum. E. Klekot, Kraków 2005
W cyklu 2022:
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. |
Uwagi
W cyklu 2022:
Udział w seminarium - Krajobrazy wyobraźni w tekstach kultury popularnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: