Początki międzykulturowości Europy 430-KS2-1KON24
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, Konwersatorium: Grupa zajęć nr 1
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina: nauki o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: 1 rok II stopnia/semestr I
Liczba godzin dydaktycznych: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: projekcja, komentarz, konwersatorium
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
-udział zajęciach - 30 godzin
-przygotowanie indywidualne prezentacji: 40 godzin
Razem: 70 godzin
Odpowiada: 3 ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
-wymagającymi bezpośredniego udziału wykładowcy - 30 godzin = 1,2 ECTS
-o charakterze praktycznym - 40 godzin = 1,8 ECTS
W cyklu 2022:
1. Rozumienie kultury w pierwotnym jej ujęciu |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie |
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG1 w stopniu pogłębionym – miejsce i znaczenie nauk
o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną
KA7_WG4 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki nauk o kulturze i religii:
1. antropologia kultury
2. teorie kultury i teorie poszczególnych dyscyplin sztuki
3. historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki
4. estetyka, filozofia kultury
5. nauki o języku i literaturze
6. nauki o komunikacji społecznej i mediach
7. religioznawstwo
KA7_WK3 na poziomie zaawansowanym – historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA7_UW2 wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze związane
z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UW4 wykrywać złożone zależności między analizowanymi
przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny
KA7_UK2 przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ją, posiadając pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania,
z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem ich do poglądów różnych autorów
KA7_UK4 docenić wielokulturowość społeczności regionu, kraju, Europy, rozumie na poziomie rozszerzonym odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz porozumieć się z nimi i współpracować
KA7_UK5 przygotować wystąpienia ustne i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub języku obcym, z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KK1 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów
w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
KA7_KK2 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych
KA7_KO5 aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w tym zakresie
KA7_KR1 docenienia wielokulturowości społeczności, regionu, kraju, Europy, rozumienia na poziomie rozszerzonym odmiennych stylów życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz komunikowania się z nimi
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie przedstawionej prezentacji na ustalony temat dotyczący początków międzykulturowości Europy. Zaliczenie on-line. Kryteria oceny: merytoryczne treści odnoszące się do tematu prezentacji, jakość prezentacji, zdolność przekazywania zawartości referatu. Ocena końcowa według kwalifikacji standardowej w skali od 3,0 do 5,0.
Literatura
Adamek Z., Elementy wiedzy o kulturze, Tarnów 2001
Bednarski W., Teologia kultury, Kraków 2000
Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009
Cunningham M., Wiara w świecie bizantyńskim, Warszawa 2006
Dumézil B., Chrześcijańskie korzenie Europy, Kęty 2008
Fiedorowicz M., Teologia Ojców Kościoła, Kraków 2009
Florek-Mostowska M., Rozmowy o człowieku, Warszawa 2015
Fröhlich R., Historia Kościoła w datach, Kielce 2006
Grzegorczyk A., Europa odkrywanie sensu istnienia, Warszawa 2001
Kubacki Z., Kościół, religie, zbawienie, Kraków 2016
McCormick M., Narodziny Europy, Warszawa 2007
Pelikan J., Powstanie wspólnej tradycji (100-600), Kraków 2008
Roszkowski W., Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, Kraków 2019
Sellier Ph., Biblia w kulturze Zachodu, Warszawa 2007
Wilken L.R., Duch myśli wczesnochrześcijańskiej, Kraków 2009
Włodarczyk-Kulak A., Kulak M. (red.), Wiedza o kulturze, Białystok 2006
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: