Sztuki wizualne i performatywne 430-KS2-1SZW
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7b: przedmioty specjalizacyjne - komunikowanie w mediach cyfrowych
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, nauki o sztuce
Rok studiów/semestr: I rok/1 semestr studia drugiego stopnia stacjonarne
Wymagania wstępne:
Historia sztuki - zakres podstawowy
Wiedza o sztuce współczesnej - zakres podstawowy
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz., ćwiczenia
Metody dydaktyczne:
- dyskusja/debata analityczna
- referat połączony z prezentacją multimedialną
- metody studiów przypadków (case study methods)
- konsultacje stacjonarne i/lub online
- warsztaty pisania esejów/recenzji
Punkty ECTS - 2
Bilans nakładu pracy studenta
(Rodzaj aktywności/liczba godzin)
Udział w ćwiczeniach – 15 godz.
Udział w konsultacjach stacjonarnych i online - 5 godz.
Przygotowanie do zajęć – 20 godz.
Przygotowanie projektów badawczych – esejów/recenzji – 20 godz.
Razem: 60 godz./2 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
(Liczba godzin/Punkty ECTS)
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 20 godz./0,8 pkt. ECTS
- o charakterze praktycznym – 20 godz. + 20 godz. = 40 godz./1,2 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Przedmiot w formie ćwiczeń i dyskusji analitycznych, w oparciu |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
Student zna i rozumie
W_01 klasyczne i współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze kluczowe dla studiów kulturoznawczych i nauk o sztuce i wie o potrzebie ciągłego uzupełniania wiedzy na poziomie zaawansowanym;
W_02 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze i sztuce, ma wiedzę o zależnościach między mini;
W_03 zasady działania instytucji kultury i ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
KA7_WK2, KA7_WK2, KA7_WK5.
B) Umiejętności
Student potrafi
U_01 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych i elektronicznych etc.)
U_02 wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze związane
z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod
i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników swojej pracy;
U_03 rozpoznać rożne wytwory kultury i sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę oraz interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia, oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych;
U_04 stworzyć artefakty artystyczne, naukowe i krytyczne, opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod oraz narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiadania umiejętności ich prezentacji;
U_05 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne, wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii badawczej oraz literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi;
U_06 przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ja, posiadając pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania,
z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem się do poglądów różnych autorów;
U_06 przygotować wystąpienie ustne (referat) i prezentację multimedialną i/lub prowadzić debatę w języku lub języku obcym,
z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych
i różnych źródeł.
KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW3, KA7_UW5, KA7_UW6, KA7_UK2, KA7_UK5.
C) Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K_01 krytycznej analizy posiadanej wiedzy i umiejętności, samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego,
a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności
z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K_02 krytycznej oceny aktualnych tendencji kulturowych, nowych zjawisk i form w sztuce oraz związanych z nimi tekstów kultury;
K_03 twórczej analizy nowych sytuacji i problemów w celu samodzielnego, krytycznego i odpowiedzialnego formułowania propozycji ich rozwiązania w wypełnieniu zobowiązań społecznych oraz inspirowaniu i organizowaniu działalności kulturowej;
K_04 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego;
K_05 aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając
z mediów mobilnych i społecznościowych oraz różnych form, organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego w danym rejonie;
K_06 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania
i oceny wytworów i tekstów kultury, prawidłowego identyfikowania
i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego.
KA7_KK1, KA7_KK3, KA7_KO1, KA7_KO2, KA7_KO4, KA7_KR2.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywny udział w dyskusjach i debatach analitycznych podczas ćwiczeń; wykonanie zadania badawczego – napisanie eseju na wybrany temat teoretyczny z zakresu sztuk wizualnych i performatywnych, analizy wybranego dzieła sztuki współczesnej lub recenzji z wystawy/wydarzenie artystycznego happeningu/performance. Podczas zajęć i zaliczeń studenci zbierają punkty, które decydują o ocenie, za aktywny udział w ćwiczenia w formie debaty/dyskusji i/lub referatu połączonego z prezentacją multimedialną studenci otrzymują maksymalnie 24 pkt., każde zajęcia są punktowane - 4 pkt, a esej/recenzję - 76 pkt. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność podczas ćwiczeń, na których będę sprawdzał listę obecności. Osoby, które mają 50% nieobecności nie otrzymują zaliczenia z przedmiotu, mogą je otrzymać w terminie poprawkowym, jednak będą musieli zaliczyć poszczególne ćwiczenia na konsultacjach stacjonarnych i/lub online. Zaliczanie ćwiczeń odbywa się podczas dyskusji z wykładowcą na temat zagadnień objętych ich programem. Obecność, aktywność w dyskusjach i debatach na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie maksymalnej ilości punktów z wykonania projektu badawczego – napisania eseju teoretycznego lub recenzji z zakresu krytyki sztuki jest warunkiem otrzymania oceny bardzo dobrej. Studenci nie muszą czytać wszystkich wymienionych w programie zajęć artykułów, mogą sobie wybrać jeden – dwa artykuły (ok. 20 stron) do każdych ćwiczeń.
Skala ocen: 100–95 pkt – 5 (bdb), 90–85 pkt. – 4,5 (db+), 80–75 pkt. – 4 (db), 70–65 pkt. – 3,5 (dst+), 60 pkt. – 3 (dst).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, przeł. J. Mach, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 119–187.
2. Berger J., Sposoby widzenia. Na postawie cyklu programów telewizyjnych BBC, przeł. M. Bryl, Fundacja Aletheia, Warszawa 2008, s. 7–34.
3. Chaberski M., Asamblaże, asamblaże. Doświadczenie w zamglonym antropocenie, Księgarnia Akademicka, Kraków 2019, s. 129–199.
4. Chaberski M., Doświadczenie (syn)estetyczne, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015, s. 23–110.
5. Chmielecki K., „Images are living things. Problematyka performatywności w studiach kultury wizualnej”, (w:) L. Bieszczad (red.), Zwrot performatywny w estetyce, Wydawnictwo Libron, Kraków 2013, s. 285–304.
6. Dziamski G., Sztuka u progu XXI wieku, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2002, s. 101–121.
7. Guzek Ł., Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności
w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2007, s. 18–81.
8. Jamroziakowa A., Brzmienie – Barwa – Blask w sztuce Izabelli Gustowskiej, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2002, s. 9–30.
9. Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999, s. 69–92.
10. Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2002, s. 185–202.
11. Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2002, s. 147–183.
12. Krawczyk M., Ikona. Eseje o sztuce Mariny Abramović, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2020, s. 62–81.
13. Lorenc I., „Emancypacja oka. Problem widzialności a status refleksji nad sztuką”, (w:) T. Kostyrko, G. Dziamski, J. Zydorowicz (red.), Sztuka współczesna i jej filozoficzne komentarze, Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład Poligraficzno-Wydawniczy M-Druk, Poznań 2004, s. 185–202.
14. Nacher A., „Obrazy w działaniu – mapy społecznej wyobraźni”, (w:) E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch i M. Gilik (red.), Więcej niż obraz, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2015, s. 503–518.
15. Saja K., „Scalanie i percepcja wizualna. Kognitywne warunki odbioru dzieł sztuki (malarstwo, rzeźba, literatura)” (w:) Przestrzenie Teorii nr 31 (2019), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu & Uniwersytet Jagielloński, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, s. 227–246, doi: 10.14746/pt.2019.31.12.
Literatura uzupełniająca:
1. Ambrożewicz Zb., „Widzialność niewidzialnego. Las Meninas Diega Velázqueza”, (w:) Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, vol. 22, nr 1 (85), (2013), s. 77–100, doi: 10.2478/pfns-2013-0014.
2. Bagiński D., Francuz P., „W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych”, (w:) P. Francuz (red.), Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007, s. 19–43.
3. Borchardt M., „Akcjonizm wiedeński – transgresja jako sztuka społecznej negacji”, (w:) Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura, nr 35 (2/2017), s. 100–121.
4. Chaberski M. „Teatralność jako doświadczenie proteuszowe
w hybrydycznych formach sztuki najnowszej”, (w:) Widok. Teorie
i praktyki kultury wizualnej nr 15 (2016), ss. 16, artykuł dostępny ma stronie: https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2016/15-teatralnosc/teatralnosc-jako-doswiadczenie-proteuszowe-w-hybrydycznych-formach.
5. Zawojski P., Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 158–190.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: