Dźwięk i muzyka w filmie 430-KS2-2DMF
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 7c: Przedmioty specjalizacyjne - filmoznawstwo- medioznawstwo
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - nauki o kulturze i religii
Rok studiów /semestr: II rok, semestr 3
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykłady 15 godzin
Metody dydaktyczne: wykłady
Punkty ECTS: 2 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach – 15 godzin
- udział w konsultacjach – 2 godziny
- przygotowanie do zaliczenia – 18 godzin
- praca nad prezentacją – 15 godzin
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin 0,5 pkt
- o charakterze praktycznym 33 godziny 1,5 pkt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
Wiedza - zna i rozumie:
KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi, zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury muzycznej oraz analizy i interpretacji dźwięku w utworach audiowizualnych
KA7_WK4 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki historii filmu z uwzględnieniem głównych cech i zadań muzyki filmowej i dźwięku w filmie
Umiejętności - student potrafi:
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UW6 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi, posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wartości kompozycji muzyki filmowej i dźwięku w filmie na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
Kompetencje społeczne - student jest gotów do:
KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości
do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: wykład, prezentacja, dyskusja, praca pisemna
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w systemie punktowym, obejmujące: obecność i aktywność na wykładach, dyskusje i dyskusje online, pracę zaliczeniową analizującą użycie muzyki i dźwięku w filmie
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Fredericksen Don, Hendrykowska Małgorzata, Hendrykowski Marek, Music and Film, UAM Poznań 2002.
2. Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, WAiF, 1975.
3. Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2008.
4. Kotoński Włodzimierz, Muzyka elektroniczna, PWM Kraków 1989.
5. Lissa Zofia, Estetyka muzyki filmowej, PWM, 1967.
6. Pitrus Andrzej, Helman Alicja, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
7. Płażewski Jerzy, Język filmu, Warszawa 2008.
8. Yewdall Dawid Lewis, Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, wyd. Wojciech Marzec, 2011. Chion Michel, Audio-Wizja. Dźwięk i obraz w kinie, wyd. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Balski, Grzegorz. Polscy Kompozytorzy Muzyki Filmowej 1944-1984: Biofilmografie. Krakowskie Wydaw. Akademickie, Kraków 1986.
2. Bord, David; Thompson, Kristin, Film art. Sztuka filmowa, Wyd Wojciech Marzec, 2010. Wiliams Alan, Historyczne i teoretyczne problemy wprowadzenia do kina ścieżki dźwiękowej, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
3. Helman Alicja, Sonorystyka filmu "Na wylot", „Kino” 1973 nr 9.
4. Hendrykowski Marek, Dźwięk na ekranie. Przełom dźwiękowy w filmie, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
5. Karpa Agata, Sonic Fiction, czyli o współczesnej audiosferze, „Kwartalnik Filmowy” 2003 nr 44.
6. Kofin Ewa, Muzyka telewizyjna, Wyd. RiTV, 1980.
7. Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, wyd. Sonoria, 2009.
8. Żukowska, Izabela, Muzyka Wojciecha Kilara w filmach Andrzeja Wajdy, Opole 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: