Interpretacja tekstów kultury 430-KS2-2ITK
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 przedmioty antropologiczno-metodologiczne
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – nauki o kulturze i religii
Rok studiów/semestr: II rok/semestr III (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne:
przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach:
Filozofia kultury
Metody badań kulturoznawczych
Antropologia mediów
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne: prezentacja materiałów audiowizualnych, dyskusja, analiza i interpretacja prezentowanych tekstów kultury, warsztaty grupowe, prezentacje multimedialne studentów.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
Udział w ćwiczeniach – 30 h
Przygotowanie do ćwiczeń – 50 h
Przygotowanie autorskich interpretacji – 20 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 h co odpowiada 2,2 pkt ECTS
– o charakterze praktycznym – 50 h co odpowiada 2,5 pkt ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza: KA7_WG1, KA7_WG3, KA7_WK2
Absolwent zna i rozumie:
1. w stopniu pogłębionym – miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną w odniesieniu do interpretacji tekstów kultury
2. zna szczegółową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną wykorzystywana w analizie tekstów kultury
3. w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi służącą analizie tekstów kultury
Umiejętności: KA7_UW3, KA7_UK3, KA7_UU2
Absolwent potrafi:
1. rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
2. formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych
3. czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej
Absolwent jest gotów do:
Kompetencje społeczne: KA7_KK1, KA7_KK2
Absolwent jest gotów do:
1. krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów
w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
2. przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
- frekwencji (dwie dopuszczalne nieobecności nieusprawiedliwione, zaliczenie nieobecności nadliczbowych – pod warunkiem, że nie przekraczają ośmiu zajęć)
- aktywności na zajęciach (lektura tekstów i udział w dyskusji)
- interpretacji wybranego tekstu kultury w formie wystąpienia na zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
C. Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005, rozdział: Problem tekstowego charakteru kultury.
R. Drozdowski, M. Krajewski, Reklama społeczna w Polsce – grzechy i możliwości, http://www.fks.org.pl/b-art-reklama.php.
T. Ferenc, O tym, jak fotografia stworzyła współczesnego turystę, „Kultura współczesna” 2010, nr 3.
K. Koc, Isipat engari, mengari iregiei: szkic o życiu i zwyczajach Masajów, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Pisma_Humanistyczne/Pisma_Humanistyczne-r2000-t2/Pisma_Humanistyczne-r2000-t2-s93-111/Pisma_Humanistyczne-r2000-t2-s93-111.pdf.
M. Kostaszuk-Romanowska, Jak się zostaje księżniczką, czyli o dziecięcej subkulturze blichtru, w: Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. B. Strawińska, Białystok 2016.
E. Kurzeja, Perswazja w telewizyjnej reklamie społecznej, Katowice 2016, rozdz. 4, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/21609/1/Kurzeja_Perswazja_w_telewizyjnej_reklamie_spolecznej.pdf.
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006, rozdziały: Dyskurs – co to takiego?, Co badamy?, Po co badać dyskurs mediów?, Zakres AD.
A. Ploetzing, Tożsamość Koreańczyków z Północy – uwagi wstępne,
www.ejournals.eu/pliki/art/2569/
E. Popiel-Rzucidło, Telewizyjne metamorfozy a kultura ryzyka. Socjologiczny portret uczestniczek makeover shows, „Media. Kultura. Komunikacja społeczna” 2015, nr 11/1, http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/documents/czytelnia/media/media11.pdf
E. Rybicka, Travelebrity – markowanie dyskursu podróżniczego, „Kultura współczesna” 2010, nr 3.
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, rozdz. 4.
Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2010, rozdział III. 3. Tworzywa przedstawienia teatralnego, rozdział III. 4. Fikcja teatralna, iluzja, reprezentacja.
A. Wieczorkiewicz, Apetyt turysty, Kraków 2008, rozdział Filmy turystyczno-przyrodnicze, Fotografie.
Literatura uzupełniająca:
E. Baldwin i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007, rozdz. 2.3.
Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007.
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.
Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku, t. 1-2, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: