Kreatywne pisanie 430-KS2-2KRP
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium
Metody dydaktyczne: lektura tekstów, ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna studenta i grupowe omawianie jej wyników
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie
Punkty ECTS: 5 punktów
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w laboratorium – 30 godzin
- udział w konsultacjach – 5 godzin
- przygotowanie do zajęć i zaliczenia – 90 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)
- o charakterze praktycznym 90 godz. (3,6 pkt. ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę
o zależnościach między nimi
Zaliczenie pisemne.
Umiejętności, absolwent potrafi:
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UW4 wykrywać złożone zależności między analizowanymi
przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych pisemnych i ustnych, formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny
KA7_UW5 stworzyć artefakty artystyczne, naukowe oraz krytyczne opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiada umiejętności ich prezentacji
KA7_UK3 formułować opinie krytyczne o wytworach kultury
na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych,
w języku polskim i obcym na poziomie B2+
KA7_UO2 aktywnie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami
w zakresie kulturoznawstwa i religioznawstwa
KA7_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne
i wizualne, multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane
z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej
Zaliczenie pisemne.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KA7_KK2 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych
KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości
do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
Zaliczenie pisemne.
Kryteria oceniania
Kreatywne pisanie jest przedmiotem na zaliczenie. Przy ocenianiu brana pod uwagę będzie aktywność na zajęciach, (wykonywanie prac pisemnych przez student na bieżąco, dyskusja nad pracami innych) (50% oceny), wybrana forma literacka opracowana przez studenta na zaliczenie w postaci tekstu pisanego (50% oceny)
Literatura
J. Dąbała, Tajemnica i suspens w sztuce pisania: w kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej, Toruń 2010.
U.Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Kraków 2008.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2008.
S. King, Jak pisać: pamiętnik rzemieślnika, Warszawa 2001.
J. Wrycza-Bekier, Szkoła twórczego pisania. Jak zostać autorem bestsellerowych powieści, Gliwice 2011.
J. Wrycza-Bekier, Kreatywna praca dyplomowa. Jak stworzyć fascynujący tekst naukowy. Wydawnictwo Septem 2017.
P. Grzybowski, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków 2010.
M. Kuziak, S. Rzepiński, Jak pisać?, Warszawa, Bielsko Biała 2008;
W. Nester, Sztuka pisania: poznaj tajniki najpopularniejszych form pisarskich, czyli jak pisać, aby ludzie chcieli to czytać?, Gliwice 2008.
M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, T. Piekot, 2008, Sztuka pisania: przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
J. Dąbała, O twórczym pisaniu. „Teksty Drugie”2000 nr 1-2, s. 209-217.
W. Głowala, Próba teorii eseju literackiego, „Prace Literackie” 1967, t. 7.
A. Główczewski, Wstęp, w: tenże: Poetyka i pragmatyka „rozmów z...", Toruń 2005, s. 20-55, 175-222)
S.Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Stentor Warszawa 1999;
M.K.Piekarska, Kurs dziennikarstwa dla samouków, Biblioteka Analiz Warszawa 2014;
A.Wiszniewski, Sztuka pisania, Videograf Katowice 2003;
Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, PWN Warszawa 2002;
A. Załazińska, M.Rusinek, Retoryka codzienna. Poradnik nie tylko językowy, Czarna Owca Warszawa 2010.
L.Hunter, Kurs pisania scenariuszy, Wydawnictwo Filmowe 2013;
Jak zostać pisarzem, pod red. A. Zawady, Bukowy Las Wrocław 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: