Człowiek w sieci - socjopsychologiczne aspekty funkcjonowania Internetu 440-SS1-1CSA1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Kod przedmiotu 440- SS1-1CSA1
Język przedmiotu język polski
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr: I rok studiów; semestr II
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
30 godzin prowadzonych w formie laboratorium
Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w laboratoriach - 30 godzin,
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7 godzin,
- udział w zaliczeniu - 0,5 godziny,
- przygotowanie do laboratoriów - 29 godzin,
- przygotowanie do kolokwium: 11,5 godziny
razem: 78 godzin co odpowiada 3 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36,5 godziny, co odpowiada 1,4 pkt ECTS
- nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 41,5 godzin, co odpowiada 1,6 pkt. ECTS
razem: łącznie 78 godzin = 3 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Kod przedmiotu 440- SS1-1CSA1 Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów; semestr II Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk socjologicznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 3 punkty ECTS = 78 godzin Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI:
1. student posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych - KP6_UK1
2. student potrafi w pracach pisemnych korzystać z różnych źródeł. potrafi
rozpoznać różne typy źródeł, potrafi korzystać ze źródeł internetowych KP6_UU1
KOMPETENCJE:
3. student jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej
różne role; dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim
KP6_KO2
4. student ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań KP6_KO3
5. student wykazuje aktywną postawę wobec możliwości uzupełniana
swojej wiedzy, również w aspekcie nowoczesnych technologii KP6_KO4
Kryteria oceniania
W trakcie trwania zajęć student zdobywa punkty, a jego końcowa ocena będzie zależeć od ich liczby. Zaliczenie laboratorium wymaga uzyskania min. 51% punktów.
Dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach. Wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć zgłaszając się na dyżur do osoby prowadzącej te zajęcia nie później niż w ciągu 2 tygodni od zajęć, które się opuściło. Podstawą zaliczenia nieobecności będzie znajomość materiału przerabianego w dniu nieobecności studenta. Na koniec semestru każda nadprogramowa i niezaliczona nieobecność skutkuje punktem ujemnym uwzględnionym w punktacji za cały przedmiot.
Literatura
Aboujaoude, E. (2012), Złudzenie wiedzy w: Elias Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, str. 179-200.
Burgess, J. i Green, J.( 2011) Youtube, wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 34-39 i 93-112.
van Dijk, J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 35-64. 219-264
Filiciak,( M. 2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne str. 100-121
Hołda, M. (2008), Ludzie starzy w świecie wirtualnym, w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 282-394.
Jemielniak, D. (2019), Socjologia internetu; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 23-30; 132-143.
Juza, M. (2019), Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 40-53; 165-188; 210-230.
Kirkpatrick, D. (2011), Efekt Facebooka. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer, str. 200-216
Naruszewicz-Duchlińska. A. (2015), Nienawiść w czasach internetu. Novae Res, str. 23-69.
Prachinio, R. (2017), Memy na internetowych portalach informacyjnych – wzbogacenie przekazu czy brak profesjonalizmu dziennikarzy? w: Gackowski, T.; Brylska, K.; Patera M. (red.), Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, str. 137-161.
Rettberg, J.W. (2012), Blogowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str 136-152
Tomaszek, M. (2008), Aktywność w Internecie podejmowana przez dzieci w wieku przedszkolnym. w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 49-67
Wallace, P. (2004). Psychologia Internetu. Nowe Horyzonty
W cyklu 2022:
Aboujaoude, E. (2012), Złudzenie wiedzy w: Elias Aboujaoude, Wirtualna osobowość naszych czasów. Mroczna strona e-osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, str. 179-200. Białecka, B. (2021), Dzieci w wirtualnej sieci, Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, Burgess, J. i Green, J.( 2011) Youtube, wideo online a kultura uczestnictwa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 34-39 i 93-112. Brzezińska-Waleszczyk, M. (2015). Dobre praktyki w komunikacji marek w mediach społecznościowych. Studia Medioznawcze Nr 4 (63) 2015, strony 67-79 Ceglińska A., Kopeć-Ziemczyk, K. (2016). Wpływ kampanii politycznej w mediach społecznościowych na zachowania wyborcze młodych Polaków. Studia Medioznawcze Nr 1 (64) 2016, strony 57-71 Cyrek, B. (2020), Jagiellonian University YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny, Zarządzanie mediami, 8(2)2020, s. 119–13 DOI:10.4467/23540214ZM.20.026.11805 van Dijk, J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str. 35-64. Garwol, K., Stebila, J. (2021), Seniorzy „niewykluczeni” cyfrowo, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 66 (2/2021), str 94-110, DOI: 10.15584/nsawg.2021.2.7 Grycuk, A. (2021), Fake newsy, trolle, boty i cyborgi w mediach społecznościowych, Analizy BAS, nr 1 (152), str . 1-12 Filiciak,( M. 2006), Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne str. 100-121 Halawa. M (2013). Facebook — Platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie . Kultura i społeczeństwo, nr 4, str 117-144 DOI: 10.2478/kultura-2014-0007 Hołda, M. (2008), Ludzie starzy w świecie wirtualnym, w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 282-394. Jemielniak, D. (2019), Socjologia internetu; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 23-30; 132-143. Juza, M. (2019), Między wolnością a nadzorem. Internet w zmieniającym się społeczeństwie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, str. 40-53; 165-188; 210-230. Kirkpatrick, D. (2011), Efekt Facebooka. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer, str. 200-216 Kowalczuk, K. (2020), Edukacyjne cechy gamingu, Homo Ludens 1(13)/2020, str 89-101. Naruszewicz-Duchlińska. A. (2015), Nienawiść w czasach internetu. Novae Res, str. 23-69. Prachinio, R. (2017), Memy na internetowych portalach informacyjnych – wzbogacenie przekazu czy brak profesjonalizmu dziennikarzy? w: Gackowski, T.; Brylska, K.; Patera M. (red.), Memy, czyli życie społeczne w czasach kultury obrazu, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, str. 137-161. Rettberg, J.W. (2012), Blogowanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, str 136-152 Singer, P. W. i Emerson T. „Imperium kontratakuje” Brooking (2019) Nowy rodzaj wojny : media społecznościowe jako broń. przekład Stefan Baranowski, Kraków: Vis-a-vis / Etiuda, str 119-163. Tomaszek, M. (2008), Aktywność w Internecie podejmowana przez dzieci w wieku przedszkolnym. w Szmigielska, B. (red) Całe życie w sieci, WUJ, str. 49-67 Wallace, P. (2004). Psychologia Internetu. Nowe Horyzonty, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: