Metody statystyczne w socjologii 440-SS1-1MST1
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Język prowadzenia przedmiotu: język polski
Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, socjologia
Rok studiów: rok I, semestr I
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Wymagania wstępne: Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
30 godzin ćwiczeń, 30 godzin wykładów.
Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, praca indywidualna i w grupie, prace domowe
Punkty ECTS:5
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w zajęciach: 60
Udział w konsultacjach 10
Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń: 31
Praca domowa: 31
Przygotowanie do egzaminu: 6
Razem 131 godzin (131/26=5)
Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 70 godzin, odpowiada 2,7 ECTS
nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godzin, odpowiada 2,3 ECTS
Zajęcia z Metod statystycznych w socjologii składać się będą z dwóch komponentów: wykładów oraz ćwiczeń.
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z teoretycznym aspektem statystyki indukcyjnej. Wśród omawianych zagadnień znajdzie przypomnienie wiadomości ze statystyki opisowej obejmujące podstawowe zagadnienie (pojęcie i właściwości średniej, wariancji, odchylenia standardowego). Pozostałe tematy dotyczyć będą rozkładu normalnego i jego właściwości (zastosowanie i właściwości) oraz hipotez statystycznych.
Ćwiczenia z Metod statystycznych będą miały charakter praktyczny. Studenci będą rozwiązywali zadania, które umożliwią im lepsze zrozumienie teoretycznych aspektów statystyki.
Wybór tematów na ćwiczenia i wykładach podyktowany będzie charakterem warsztatu badań socjologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
KP6_WG14 rozumie specyfikę badań ilościowych i jakościowych
w aspekcie teoretycznym i praktycznym
KP6_WG15 potrafi scharakteryzować poszczególne techniki zbierania
danych oraz metody ich analizy
KP6_WG16 zna podstawowe elementy procesu badawczego
KP6_UW4 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje
pierwsze próby ich weryfikacji
KP6_UW4 potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje
pierwsze próby ich weryfikacji
KP6_UW11 potrafi analizować zgromadzone dane ilościowe i jakościowe,
również z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
KP6_KK2 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane
z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy
oraz odpowiednich metod badawczych
KP6_KK3 wykazuje zdolność do krytycznego myślenia, ma świadomość
konieczności wykazania się naukową rzetelnością
oraz umiejętnością poprawnego argumentowania w sytuacji
sporu naukowego lub światopoglądowego
Kryteria oceniania
Wykład i ćwiczenia zakończone zostaną egzaminem pisemnym w postaci testowej. Egzamin z wykładów obejmuje pytanie otwarte, zamknięte oraz zadania do rozwiązania. Egzamin z ćwiczeń składa się głównie z zadań do rozwiązania.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Aktywność na zajęciach nie wpływa na ostateczną ocenę uzyskaną przez studenta. Kryterium oceny ustalane jest relatywnie do rozkładu wyników uzyskanych podczas testów.
Literatura
Lissowski Grzegorz, Jacek Haman, Mikołaj Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów, tom 1 i 2. Warszawa: PWN 2008
Luszniewicz, A. (2001). Statystyka nie jest trudna. Metody wnioskowania statystycznego.
Blalock, Hubert M. 1977. Statystyka dla socjologów. Warszawa: Państwowe Wydaw. Naukowe.
Sobczykm M. (2023) Statystyka, PWN Warszawa
Literatura uzupełniająca:
Francuz Piotr, Robert Mackiewicz. 2007. Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. KUL Lublin
Treiman Donald. 2014. Quantitative Data Analysis: Doing Social Research to Test Ideas. Somerset : Wiley
Wieczorkowska Grażyna, Jerzy Wierzbicki. 2011. Statystyka. Od teorii do praktyki. Scholar
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: