Analiza danych zastanych 440-SS1-2ADZ1
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu:Obowiązkowy, Moduł 4 metodologiczno-logiczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, socjologia
Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III
Wymagania wstępne: Wstęp do socjologii
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratoriów
Metody dydaktyczne: zajęcia w sali i zdalne, konsultacje, projekt badawczy, prasówka
Punkty ECTS: 3 = 78 godz.
Bilans nakładu pracy studenta:
30 godzin - obecność na laboratoriach;
7 godziny - udział w dodatkowych konsultacjach;
10 godzin - przygotowanie prasówki;
10 godzin - przygotowanie projektu;
13,8 - przygotowanie do kolokwium
Wskaźniki ilościowe:
- godziny wymagające udziału nauczyciela 37 godzin = 1,4 ECTS
- samodzielna praca studenta: 33,8 godziny = 1,3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WG2 rozróżnia najważniejsze stanowiska teoretyczne i metodologiczne w socjologii
KP6_WG14 rozumie specyfikę badań ilościowych i jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym
KP6_WG16 zna podstawowe elementy procesu badawczego
Umiejętności:
KP6_UW1 Potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich opisu
KP6_UW4 Potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje pierwsze próby ich weryfikacji
KP6_UW10 Potrafi zgromadzić/ pozyskać dane konieczne do analizy zjawisk i procesów społecznych.
KP6_UW6 potrafi rozstrzygać dylematy etyczne związane z pracą socjologa
KP6_UW11 potrafi analizować zgromadzone dane ilościowe i jakościowe, również z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Kompetencje:
KP6_UK1 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)
KP6_UK2 potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych
KP6_UO1 potrafi przygotować raport z badań
KP6_UO2 potrafi przygotować prezentację multimedialną
KP6_KK1 Ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii.
KP6_KK2 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych.
KP6_KK3 wykazuje zdolność do krytycznego myślenia, ma świadomość konieczności wykazania się naukową rzetelnością oraz umiejętnością poprawnego argumentowania w sytuacji sporu naukowego lub światopoglądowego
KP6_KO2jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim
KP6_KO3 Ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań.
KP6_KR2 Dba o przestrzeganie przepisów prawa w odniesieniu do kwestii własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: laboratoria w sali i zdalnie, konsultacje, projekt badawczy, prasówka
Forma zaliczenia:
Zaliczenie na ocenę na podstawie: prasówki, projektu badawczego, kolokwium, obecność na zajęciach
Literatura
Wykaz literatury podstawowej
i uzupełniającej
Literatura podstawowa:
1. Ch. F. Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.
2. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
3. M. Malikowski, M. Niezgoda (red.), Badania empiryczne w socjologii, Tom 1, Wyd.Wyższej Szkoły Gospodarczej w Tycznie, Tyczno, 1997
4. A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Wyd. Scholar, Warszawa, 2002
5. N. Denzin, Y. Lincoln, Metody badań jakościowych, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
6.Małgorzata Krywult-Albańska, Spis powszechny jako źródło informacji o ludności, Studia Socjologiczne, 2012 | 4(207) | 87-107
7.Dariusz Jemialniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2, Warszawa 2012
Literatura uzupełniająca:
1. M. Makowska, Analiza Danych Zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2013
2.C. Hewson, P. Yule, D. Laurent. i C.Vogel,. Internet Research Methods. A Practical Guide for the Social and Behavioral Sciences. Newbury Park:Sage Publications 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: