Mikrostruktury- procesy grupowe 440-SS1-2MPG1
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Forma studiów - stacjonarne;
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy;
Dziedzina i dyscyplina nauki - Nauki socjologiczne, socjologia;
Rok studiów/semestr - Rok II, semestr I;
Wymagania wstępne - brak;
Liczba godzin dydaktycznych - 30 wykład, 15 ćwiczenia, 15 laboratorium;
Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, laboratoria, konsultacje;
Punkty ECTS - 5
Bilans nakładu pracy studenta - Udział w zajęciach 60 godzin, udział w konsultacjach 8 godzin, udział w egzaminie 2 godziny, przygotowanie do kolokwium 8 godzin, przygotowanie zadań grupowych 10 godzin, przygotowanie pracy semestralnej 8 godzin, przygotowanie do egzaminu 22 godziny, przygotowanie do zajęć 12 godzin. Razem 130 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 70 godziny, co odpowiada 2,7 ECTS;
nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 godzinn, co odpowiada 2,3 ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WG1 - Student(ka) zna, rozumie i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące mikrostruktur społecznych tj. :struktura społeczna, status społeczny, pozycja społeczna, rola społeczna, strukturalne nakazy roli społecznej, zespoły ról, stratyfikacja małej grupy społecznej, struktura małej grupy społecznej i inne;
KP6_WG4 - Student(ka) ma wiedzę o różnych podejściach teoretycznych wyjaśniających istotę struktur społecznych ze szczególnym uwzględnieniem strukturalizmu emergentnego;
KP6_WG8 - Student(ka) ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów grupowych i potrafi je wskazać na przykładzie swojej grupy ćwiczeniowej;
KP6_WG11 - Student(ka umie scharakteryzować zjawisko tożsamości na wielu poziomach w tym tożsamość jednostkową, społeczną i kolektywną;
KP6_WG13 - Student(ka) rozumie obustronne relacje między jednostką a grupą społeczną;
KP6_WG17 - Student(ka) umie scharakteryzować system aksjonormatywny grupy społecznej, potrafi opisać genezę i przemiany norm i reguł społecznych;
Umiejętności:
KP6_UW1 Student(ka) potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich opisu, ze szczególnym uwzględnieniem typów i własności małych grup społecznych
Kompetencje:
KP6_KK1 Student(ka) ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz orientacjach metodologicznych w obrębie mikrosocjologii;
KP6_KO1 Student(ka) jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych w ramach pracy w zespole badawczym;
KP6_KO2 Student(ka) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. Dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim w ramach prac zespołu badawczego;
KP6_KO3 Student(ka) ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań (w szczególności tych związanych z przygotowywaniem kolejnych mini-rozdziałów pracy semestralnej) realizowanych w trybie zdalnym i stacjonarnym;
KP6_KR4 - Student(ka) ma świadomość złożoności i wieloaspektowości życia społecznego i jest wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego;
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny (pytania otwarte opisowe, maksymalnie można uzyskać 3p, zaliczenie od 1p), obecność na wykładzie jest obowiązkowa, student bez usprawiedliwienia może opuścić jeden wykład.
Ćwiczenia:
Ćwiczenia każdorazowo obejmować będą ustrukturyzowaną dyskusję na temat zaproponowanych do zajęć tekstów. Dodatkowo formułę zajęć wzbogacą: quizy, zadania praktycznego realizowanego w zespole badawczym z udziałem prowadzącej lub prezentacji efektów takiej pracy.
Aktywność w ramach dyskusji premiowana jest punktami. Na jednych zajęciach można zdobyć jeden punkt. Zdobycie przynajmniej 7 pkt. w semestrze podwyższa każdą pozytywną ocenę o pół stopnia.
Zadania realizowane w zespołach badawczych:
Zadania oceniane są w skali 0-1pkt. Nieobecność na prezentacji zadania wiąże się dla studenta/studentki z jego niezaliczeniem. Z kolei otrzymanie punktacji zerowej za zadanie zobowiązuje zespół badawczy do ponownego przygotowania i zaliczenia zadania na konsultacjach (uzgodnionych z prowadzącą). Proszę zadbać o podobny nakład pracy oraz udział w prezentacji wszystkich członków zespołu.
Zaliczenie:
Na zaliczenie kursu składa się: pozytywna ocena z kolokwium (pytania otwarte dotyczące treści kursu oceniane w skali 2-5), zaliczenie wszystkich zadań zespołowych (oceniane w zakresie 0-1pkt.) oraz aktywność i obecność.
Nieobecności:
Mają Państwo prawo do jednej nieobecności. Każdą następną zaliczają Państwo na konsultacjach online w terminie dwóch tygodni od absencji.
Trzy (lub więcej) nieobecności skutkują niezaliczeniem kursu.
Laboratorium:
Przygotowanie pracy semestralnej zawierającej omówione podczas laboratorium elementy opisu oraz opracowanie wyników ćwiczeń diagnostycznych.
Ocenie podlegają: (1) Zawartość merytoryczna pracy: opracowanie przeprowadzanych podczas zajęć ćwiczeń diagnostycznych, raport z testu socjometrycznego (2) zgodność z uwagami sformułowanymi przez prowadzącą w ramach pracy laboratoryjnej (3) naukowy język pracy, a także poprawność językowa (ortografia, gramatyka, stylistyka), (4) odwołania do literatury (system przypisów, przygotowanie edytorskie).
[Praca będzie oceniana w skali 2-5.]
Dopuszczenie się częściowego lub całkowitego plagiatu, jak również inne przypadki nierzetelności badawczej skutkują niezaliczeniem przedmiotu.
•Obecność na zajęciach
Student(ka) może opuścić jedne zajęcia. Opuszczenie więcej niż dwóch zajęć laboratoryjnych skutkuje niezaliczeniem kursu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Babbie Earl, 2019, Istota socjologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Encyklopedia socjologii,2002, (red. Frieske K.W i in.), t. 4, s. 132-137, Hasło: Struktura społeczna autorstwa Henryka Domańskiego;
2.Ciccarelli, Saundra, J. Noland White, 2016, Psychologia, Rebis Poznań.
3.Merton, Robert. 1998. Zespół ról społecznych (w:) H. H. Sommer (oprac.), Małe struktury społeczne – wybór tekstów, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie, Tyczyn;
4.Murray Morrison i Jim Pey, 1999, Pisanie esejów z socjologii, Zysk i s-ka Poznań..
5.Słownik socjologii i nauk społecznych, 2004, (red. Marshall G.), s.366-367, hasło: Struktura społeczna autorstwa Pawła Świebody oraz Tamże, s.367-369, hasło: Strukturalizm autorstwa Aliny Kapciak
6.Szmatka, Jacek. 2007. Małe struktury społeczne, Warszawa, PWN
7.Sztompka, Piotr. 2002. Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków, Znak;
8.Turowski, Jan. 2001. Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin, KUL;
Literatura uzupełniająca:
1. Durkheim, Emil. 1964. Typy Samobójstw. w: Jerzy Szacki. Durkheim. Warszawa. WP.
2. Mikołajewska, Barbara. 1999. „Ochronna” wspólnota i tożsamość jednostki. w: Irena Machaj, Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin, ss. 185-193;
3. Ossowski, Stanisław. 1986.O strukturze społecznej, PWN;
4. Rybicki, Paweł. 1996. Struktura społecznego świata; w: Marian Malikowski i Stanisław Marczuk (red.), Socjologia ogólna. Wybór tekstów, t. II, WSSG Tyczyn, ss. 5 -10;
5. Szacka, Barbara. 2003. Kontrola społeczna. w: Wprowadzenie do socjologii. Warszawa, Oficyna Naukowa, ss. 53-72.
6. Turowski, Jan. 1999. Wielkie i małe struktury społeczne; w: Socjologia. Wielkie struktury społeczne, TN KUL, Lublin, ss. 48
– 50;
7. Weber, Max. 1975. Trzy czyste typy prawomocnego panowania, w: W. Derczyński, A. Jasińska–Kania, J. Szacki. (red.) Elementy teorii socjologicznych. ss. 539–550;
8. Znaniecki, Florian. 1939. Grupy społeczne jako wytwory uczestniczących w nich jednostek. W: Jerzy Szacki. 1986. Znaniecki. Warszawa. WP. ss. 293 – 308.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: