Wprowadzenie do filozofii dla socjologów 440-SS1-2WFS1
• Profil studiów – ogólnoakademicki
• Forma studiów – stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy
• Język prowadzenia przedmiotu – polski
• Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki humanistyczne
• Rok studiów/semestr – rok 2/sem. III
• Wymagania wstępne – brak
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu z elementami ćwiczeń
• Metody dydaktyczne – wykład, referat, dyskusja, konsultacje
• Punkty ECTS – 2
• Bilans nakładu pracy studenta – udział w wykładach – 30 godzin; udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem referatu – 4,6
godzin; zaliczenie ustne – 0,4 godz; przygotowanie do zajęć, referatu i zaliczenia: 17 godzin; razem: 52 godziny
• Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godzin, co
odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin, co odpowiada 0,7
pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG1 – zna i rozumie definicje najważniejszych terminów filozoficznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez filozofię;
KP6_WG17 – potrafi opisać genezę i przemiany kierunków filozoficznych;
KP6_WG20 – zna różnorodne orientacje teoretyczne w kontekście filozoficznym;
KP6_UW1 – potrafi stosować różnorodne terminy filozoficzne do opisu i analizy;
KP6_UW9 – potrafi, na podstawie posiadanej wiedzy, poprawnie analizować i interpretować filozoficzne teksty źródłowe;
KP6_UK1 – posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych filozofów oraz formułowania
wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne);
KP6_UK2 –potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł filozoficznych;
KP6_KK1 – ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie filozofii;
KP6_KR4 – jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia społecznego oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego
Kryteria oceniania
i) obecność na zajęciach;
i) aktywność na zajęciach;
i) przygotowanie i przedstawienie referatu w wraz z konspektem;
i) zaliczenie ustne
Literatura
i) Platon, "Państwo", t. 2, ks. 8, Warszawa 1994, s. 101-141.
i) Arystoteles, "Polityka", ks. 1, rozdz. 1, 2; ks. 6 rozdz. 1, 2, 3, Warszawa 2011, s. 25-33; 170-178.
i) Kartezjusz, "Rozprawa o metodzie", część 1, 2, Warszawa 1988, s. 3-26.
i) John Locke, Dwa traktaty o rządzie, traktat II, § 77- § 99, Warszawa 1992, s. 216-233.
i) Kant, "Co to jest Oświecenie", [w:] T. Kroński, "Kant", Warszawa 1966, s. 164-174.
i) W. James, "Pragmatyczne pojęcie prawdy", [w:] tenże, "Pragmatyzm", rozdz. 6, Warszawa 1998, s. 159-185.
i) M. Heidegger, "Czym jest metafizyka?", [w:] tenże, "Znaki drogi", Warszawa 1995, s. 9-24.
i) R. Carnap, "Odrzucenie metafizyki", [w:] tenże, "Filozofia jako analiza języka nauki", Warszawa 1969, s. 6-25.
i) Isaiah Berlin, "Dwie koncepcje wolności", [w:] tenże, "Cztery eseje o wolności", Warszawa 1994, s. 178-233.
i) Thomas S. Kuhn, "Historyczna struktura odkrycia naukowego", [w:] Thomas S. Kuhn, "Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w
badaniach naukowych", Warszawa1985, s. 239-254.
i) Richard Rorty, "Nauka jako solidarność", [w:] "Obiektywność, relatywizm i prawda. Pisma filozoficzne". t. 1, Warszawa 1999, s. 55-69.
i) Michael J. Sandel, "Jak rynek wypiera zasady moralne", [w:] tenże, "Czego nie można kupić za pieniądze. Moralne granice rynku", rozd. 3, Warszawa 2012, s. 115-158.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: