Projektowanie uniwersalne 440-SS1-3PUN1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr: III rok, semestr I
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godzin laboratorium
Metody dydaktyczne: wykład, praca warsztatowa, konsultacje
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta – udział w laboratorium – 30 godzin, udział w konsultacjach – 7 godzin, przygotowanie studenta do zajęć - 20 godzin, przygotowanie prezentacji zaliczającej przedmiot - 21 godzin
Wskaźniki ilościowe –nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 41 godzin, co odpowiada 1,6 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Metody dydaktyczne: wykład, praca warsztatowa, konsultacje Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta – udział w laboratorium – 30 godzin, udział w konsultacjach – 7 godzin, przygotowanie studenta do zajęć - 20 godzin, przygotowanie prezentacji zaliczającej przedmiot - 21 godzin Wskaźniki ilościowe –nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 41 godzin, co odpowiada 1,6 pkt. ECTS |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
a) student zna i rozumie definicje najważniejszych terminów
socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy
podejmowane przez socjologię (K6P_WG1)
Umiejętności:
b) student potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej
zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich
rozwiązania (KP6_UW8)
Kompetencje:
c) student jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania
swoich umiejętności społecznych (KP6_KO1)
d) jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role; dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania
zespołem ludzkim (KP6_KO2)
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składać się będą:
a) obecność na zajęciach
b) praca indywidualna (rejestracje)
c) test z wiedzy (kolokwium)
d) praca zespołowa (audyt budynków użyteczności publicznej)
Przewidziany jest system punktowy.
Dla osób ze szczególnymi potrzebami, posiadającymi w tym zakresie stosowne zaświadczenia, forma zaliczenia wykładów może być
przedmiotem uzgodnienia z osobą prowadzącą zajęcia.
Literatura
a) Adaszyńska E., (2017), Projektowanie uniwersalne – dostępność i uczestnictwo dla wszystkich. „Uniwersytet zielonogórski”, nr 2, 16–18.
b) Benek I., Labus A., Kampka M., Fundacja Laboratorium Architektury 60+ (2016); Wytyczne w zakresie projektowania uniwersalnego mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych” – ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Warszawa. dostępne na: https://lab60plus.pl/wp-content/uploads/2016/10/Wytyczne-2017.pdf.
c) Błaszczak M, Przybylski M.. (2010), Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania”, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
d) Domagała-Zyśk E., (2021), Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, Oblicza życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli, red. E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska, Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 858-870.
e) Giannoumis, G. A., & Stein, M. A. (2019). Conceptualizing universal design for the information society through a universal human rights lens. International Human Rights Law Review, 8(1), 38-66.
f) Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. 2012 poz. 1169.
g) Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia aktywności życiowej i integracji społecznej. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
h) Rządowy Program Dostępność Plus; https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/?utm_source=Google&utm_medium=Search&utm_campaign=MFiPR_MG
i) Ślusarczyk Cz. (2008). Projektowanie uniwersalne jako sposób na tworzenie warunków do edukacji włączającej w szkołach wyższych. E-mentor, 5(52), s. 65-68.
j) Wysocki M. (2012). Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. W: Rzecznik Praw Obywatelskich, Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
j) Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dz. U. 2019 poz. 1696
Literatura uzupełniająca:
Eikhaug, O, Gheerawo R., Støren Berg M., Plumbe C., Kunur M., Høisæther V. 2019. Innovating with People - Inclusive Design and Architecture, Design and Architecture Norway.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: