Socjologia dewiacji (fakultet) 440-SS1-3SDE1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - fakultet
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia
Rok studiów/semestr: III rok I°
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, psychologii
Metody dydaktyczne: wykłady, dyskusja, film, prezentacja, konsultacje, praca w grupach
Punkty ETCS: 4 punktów
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Bilans nakładu pracy studenta:
- przygotowanie do zajęć - 27h
- przygotowanie do zaliczenia - 27h
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
- udział w ćwiczeniach – 30 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim – 24 godzin
Wskaźniki ilościowe:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 54 godzin - 2 punkty ETCS
- o charakterze praktycznym: 54 godzin - 2 punkty ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WG1 - student/ka zna i rozumie definicje najważniejszych terminów socjologicznych, potrafi wskazać specyficzne problemy podejmowane przez socjologię
Umiejętności:
KP6_UW8 - student/ka potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania
Kompetencje społeczne
KP6_KO1 - student/ka jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych
KP6_KO2- student/ka jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć jest na ocenę.
Pozytywne zaliczenie przedmiotu składa się z:
- końcowej prezentacji (60 pkt),
- obecności -(30 pkt.) można być 3 razy nieobecnym bez usprawiedliwienia, wszystkie nadprogramowe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach w toku problemowej dyskusji,
- aktywność (29 pkt.).
Ocenę pozytywną uzyskuje się po zdobyciu min. 51% wymaganych punktów.
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu.
Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania.
Literatura
Literatura podstawowa:
Becker H., Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, Warszawa 2009.
Czerwińska – Jakimiuk E., Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, Kraków 2011.
Durkheim E., Samobójstwo, Warszawa 2006.
Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013.
Jędrzejko M. (red.), Patologie społeczne, Pułtusk 2006.
Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Warszawa 2007.
Kurzępa J., Młodzież pogranicza – „świnki”, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków 2001.
Perzanowski A., Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Warszawa 2009.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
Rowiński G., Socjologiczno-psychologiczna analiza grup wyznaniowych i subkultur w Polsce, Warszawa 2006.
Siemaszko A., Granice tolerancji, Warszawa 1993.
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków 2005.
Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji, Toruń 2009.
M. Foucault, Nadzorować i karać, 1976
E. Goffman, Instytucje Totalne, Gdańsk 2011
E. Goffman. Piętno: rozważania o zranionej tożsamości. GWP
Literatura uzupełniająca:
Czabański A., Samobójstwa altruistyczne. Formy manifestacji, mechanizmy i społeczne reperkusje zjawiska, Kraków 2009.
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010.
Hołyst B., Suicydologia, Warszawa 2012.
Kozak S., Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży, Warszawa 2011.
Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne: geneza, postacie, resocjalizacja oraz zabezpieczenia przed powrotnością, Warszawa 2009.
Uwagi
W cyklu 2022:
Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma rekomendowana w danym czasie przez UwB. Student przystępujący do zajęć zdalnych powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. Studenci posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: