Seminarium licencjackie 440-SS1-3SLIC1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: seminarium
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr: III rok, semestr I i II
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 90 godzin seminarium
Metody dydaktyczne: seminarium, konsultacje
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 13
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminarium - 90 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 12 godzin
- samodzielna praca studenta - 248 godzin
Wskaźniki ilościowe:
- bezpośredni udział nauczyciela: 102 godziny, 3,8 ECTS
- bez bezpośredniego udziału nauczyciela (o charakterze praktycznym): 248 godzin, 9,2 ECTS
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI (w nawiasach podano sposób weryfikacji efektów)
Student(ka):
1. potrafi dokonać analizy różnorodnych struktur społecznych z wykorzystaniem terminologii charakterystycznych dla subdyscyplin szczegółowych, KA6_UW2 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
2. potrafi zgromadzić / pozyskać dane konieczne do analizy zjawisk i procesów społecznych, KA6_UW14 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
3. potrafi przygotować raport z badań, KA6_UO1 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
4. potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje pierwsze próby ich weryfikacji, KA6_UW4 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
5. potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich analizy, KA6_UW5 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
6. potrafi przeprowadzać proces badawczy w sposób poprawny metodologicznie, KA6_UW7 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
7. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować dane zastane w aspekcie postawionego problemu badawczego, KA6_UW11 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
8. na podstawie posiadanej wiedzy potrafi poprawnie analizować i interpretować teksty źródłowe, KA6_UW12 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
9. potrafi prawidłowo zaprojektować i przeprowadzić badanie, odpowiednio dobierając metodę i techniką badawczą w zależności od postawionego problemu, KA6_UW13 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
10. potrafi w pracach pisemnych korzystać z różnych źródeł, rozpoznać różne typy źródeł, korzystać ze źródeł internetowych, KA6_UU1 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
11. potrafi przygotować pracę dyplomową (licencjacką) z zakresu socjologii, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych oraz zasad warsztatowych, KA6_UU2 (praca dyplomowa)
12. potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyka z wykorzystaniem źródeł socjologicznych, KA6_UK2 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej)
13. potrafi zaprezentować swój dorobek naukowy, KA6_UK3 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
14. potrafi przygotować prezentację multimedialną, KA6_UO2 (aktywność na seminarium)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (w nawiasach podano sposób weryfikacji efektów)
Student(ka):
1. ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii, KA6_KK1 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
2. jest otwarty na pracę w grupie, potrafi przyjmować w niej różne role, dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim, KA6_KO2 (aktywność na seminarium)
3. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych, KA6_KK2 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
4. ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań, KA6_KO3 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej)
5. jest świadomy problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych, KA6_KR1 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, egzamin dyplomowy)
6. dba o przestrzeganie przepisów prawa w odniesieniu do kwestii własności intelektualnej, KA6_KR2 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
7. ma świadomość swojego wpływu na podmiot badania, KA6_KR3 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
8. jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia społecznego oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego, KA6_KR4 (aktywność na seminarium, przygotowanie pracy licencjackiej, praca dyplomowa)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zależy od uczestnictwa studenta/studentki w seminariach, aktywnego udziału w dyskusjach oraz wykonywania poszczególnych zadań w trakcie przygotowywania pracy dyplomowej.
Oczekiwanym rezultatem seminarium jest przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się przez studenta do obrony pracy podczas egzaminu licencjackiego.
Studenci i studentki posiadający specjalne potrzeby dydaktyczno-edukacyjne mogą zgłaszać się do osoby prowadzącej zajęcia w celu dostosowania metod i wymogów zaliczenia do ich potrzeb. Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego.
Literatura
1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
2.Becker Howard S., Warsztat Pisarski badacza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
3.Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Dariusz Jemielniak (red.),Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 t. I i II.
4.Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
5.Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
6.Lisek-Michalska Jolanta, Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
7. Silverman David, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
8. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007
9. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005
10. Nachmias D., Frankfort-Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
11.https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/szkolenie-tworzenie-dokumentow-dostepnych-cyfrowo
Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac licencjackich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: