Problemy modernizacyjne współczesnego społeczeństwa polskiego 440-SS2-1PMW2
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Grupa Zajęć_ 3 (Współczesne społeczeństwo polskie)
Poziom kształcenia Studia drugiegoo stopnia
Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr Rok I, semestr II
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
30, obejmuje:
14 godzin wykładu, 16 godzin laboratorium
Metody dydaktyczne:
Wykład, laboratorium, dyskusja w czasie zajęć, warsztaty, praca indywidualna i w grupie, prace domowe
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
75 godzin, obejmuje:
Udział w wykładach: 14
Udział w laboratoriach 16
Udział w konsultacjach i zaliczeniach 15
Przygotowanie do zajęć 15
Praca domowa – zadania praktyczne: 15
Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS (1 ECTS = 25 godzin):
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godzin , odpowiada 1,8 ECTS nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela
30 godzin, odpowiada 1,2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. Ma wiedzę o głównych kierunkach analizy problemów modernizacyjnych we współczesnym społeczeństwie polskim w ujęciu socjologicznym. KP7_WG5, KP7_WG18
W2. Potrafi posługiwać się podstawowymi terminami, ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi właściwymi dla analizy problemów modernizacyjnych współczesnego społeczeństwa polskiego. KP7_WG1, KP7_WG4, KP7_WG5, KP7_WG18
W3. Ma wiedzę na temat tożsamości indywidualnych i grupowych. więzi społecznych i ich przemian w kontekście modernizacji systemu społecznego, jego struktur i instytucji KP7_WG8, KP7_WG11, KP7_WG12, KP7_WG14,
W4. Posiada wiedzę na temat przemian instytucjonalnych we współczesnym społeczeństwie polskim, w zakresie struktur politycznych, ekonomicznych i społecznych KP7_WK3, KP7_WK4
U1. Potrafi przygotować opracowanie przedstawiające wybrane aspekty modernizacji społeczeństwa polskiego, wykorzystując w sposób twórczy literaturę i badania naukowe, krytycznie się do nich odnosząc. Potrafi zaprezentować wyniki swoich analiz w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej
KP7_UW9, KP7_UW13, KP7_UK3, KP7_UO2
U2. Potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane z problematyką współczesnego społeczeństwa polskiego. KP7_UW16,
U3. Potrafi krytycznie oceniać i przewidywać możliwe konsekwencje przyjmowania różnych modeli rozwojowych społeczeństwa polskiego na różnych poziomach organizacji społecznej KP7_UW13, KP7_UK1,
K1. Ma świadomość zmian zachodzących w paradygmatach badawczych społeczeństwa polskiego i jest zdeterminowany samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, uwzględniając przy tym dorobek innych dyscyplin naukowych na rzecz rozwiązywania problemów społecznych
KP7_KK4, KP7_KO5
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład:
- wykład, konsultacje, zaliczenie pisemne.
Formy zaliczenia przedmiotu):
- egzamin pisemny (zaliczenie pisemne , obecność na wykładach-dozwolona jest 1 nieobecność -nadprogramowe nieobecności trzeba zaliczyć min 1 tydzień przed zaliczeniem pisemnym w sposób ustalono mailowo z prowadzącą zajęcia). Zaliczenie nadprogramowych nieobecności jest wymogiem dopuszczenia do zaliczenia pisemnego z wykładów.Liczba wykładów- nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4
Laboratorium:
Zaliczenie na ocenę w oparciu o obowiązkową obecność.Liczba nieobecności (zajęć) kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu:4 . Kolokwium pisemne, przygotowanie projektu badawczego dotyczącego problematyki przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krzemiński I.., Raciborski J., Oswajanie Wielkiej Zmiany, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2007
2. Morawski W. (red.), Modernizacja Polski. Struktury, Agencje, Instytucje, wyd. WAiP, Warszawa 2010
3. Niedźwiedzki D., Władza - tożsamość - zmiana społeczna, Wyd. Universitas, Kraków 2003,
4. Castells M., Himanen P., Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Model fiński, Warszawa 2009
5. Wnuk – Lipiński E., Socjologia życia publicznego, wyd. Scholar, 2005
6. Krzemiński I. (red.), Wielka transformacja zmiany ustroju w Polsce po 1989, wyd. ŁÓŚGRAF, Warszawa 2011
7. Marody M., Giza – Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, wyd. Scholar, 2004.
8. Ziółkowski M., Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego: teorie, tendencje, interpretacje, wyd. Humaniora, 2006
9. Skarżyńska K., My Portret psychologiczno-społeczny Polaków z polityką w tle, wyd. Scholar, 2020
10. Musiał W., Modernizacja Polski. Polityki rządowe w latach 1918 – 2004, Toruń, 2013, s. 27-104
11. Rifkin J., Wiek dostępu, Wrocław, 2003, s. 7-18, 81-104 (rozdz. 1 i 5)
12. Cześnik M., Próżnia socjologiczna a demokracja – przykład postkomunistycznej Polski, w: Kultura i społeczeństwo, nr 4/2008, s. 19-50
13. Mandes S., Życie religijne, w: Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Warszawa, 2012, s. 229-269
14. Marody M. i in., Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990-2018, Warszawa, 2020,
15. Golka M., Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa, 2012, s. 338-362
16. Sztompka P., Dziesięć tez o modernizacji, w: Zarządzanie Publiczne nr 24-25 (2-3), 2013, s. 177-183
17. Drozdowski R., Polska u Progu drugiej fazy modernizacji, czyli jak jednocześnie doganiać i uciekać, w: Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny. Rok LXXVI, zeszyt 2, 2014, s. 77-88
Literatura dodatkowa
1. Pickett, K., Wilkinson R., The spirit level: Why Equality is Better for Everyone, London 2009
2. Kalinowski S., 2017, Niepewność pracy w warunkach uberyzacji gospodarki, w: Galor Z., Kalinowski S., Kozłowska U. (red.), Marginalizacja a rozwój społeczny –między teraźniejszością i przeszłością, Bielefeld, s. 46-60
3. Bakalarz T., 2019, Zatrudnienie za pośrednictwem platformy internetowej jako przejaw „uberyzacji” pracy, w: Przegląd Prawa i Administracji 117, s. 9 - 19
4. Pawlak M., 2016, Jak przemieszcza się próżnia? Wędrówki tezy Stefana Nowaka między obszarami i kontekstami, w: Stan Rzeczy 1(10)/2016, s. 316-335
5. Nowak S., System wartości społeczeństwa polskiego, Studia Socjologiczne, nr 4/1979, ss. 155-172
6. Kubiak A., Miszalska A., Czy nowa próżnia społeczna. Czyli o stanie więzi społecznej w III RP, w: Kultura i Społeczeństwo, nr 2/2004, ss. 19-43
7. Szpociński A., 2012, Widowiska przeszłości. Pamięć jako wydarzenie, w: Hałas. E. (red.), Kultura jako pamięć. Posttradycyjne znaczenie przeszłości, Kraków s. 63-72
8. Chwedoruk R., 2018, Polityka historyczna, Warszawa, s. 211-232
9. Lewicki M., 2018, Przyszłość nie może się zacząć, Warszawa, s. 318-339.
10. Domański H. The Polish Transformation: Structural Changes and New Tensions. European Journal of Social Theory. 2005;8(4)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: