Współczesne zagadnienia psychologii społecznej- warsztaty 440-SS2-1WZP2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr– rok I st. II/ sem. I.
Wymagania wstępne: brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin laboratorium.
Metody dydaktyczne – laboratorium
Punkty ECTS – 3 PKT
• Bilans nakładu pracy studenta – udział w laboratorium – 28 godzin, przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 30 h, udział w konsultacjach - 17 godzin,, razem 77 h.
• Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela, 47 godzin, co odpowiada 1,9 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela, 28 godzin, co odpowiada 1,1 pkt. ECTS*
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG2 Student(ka) ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej związanej z omawianą problematyką
KP7_WG13 Student(ka) ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych zagadnieniach psychologii społecznej , z uwzględnieniem pojęć charakterystycznych dla tej dyscypliny
KP7_WG14 Student(ka) potrafi scharakteryzować w pogłębiony sposób teorie socjologiczne i psychologiczne dotyczące miejsca jednostki w strukturze społecznej wskazując na komplementarność obu perspektyw
KP7_UW16 Student(ka) potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych, w tym psychologii społecznej
KP7_KO2 Student(ka) jest otwarty/otwarta na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy/a roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych i prezentowania projektów grupowych.
KP7_KR2 Student(ka)ma pogłębioną świadomość swojego wpływu na podmiot badania
KP7_KK4 Student(ka) Jest otwarty/otwarta na wykorzystanie wiedzy i wyników badań z obszaru psychologii społecznej w rozstrzyganiu problemów społecznych.
Kryteria oceniania
Laboratorium
Konsultacje
Praca zespołowa
Ćwiczenia laboratoryjne
Zaliczenie na ocenę, projekt grupowy, aktywność, obecność.
Literatura
1. Bilewicz Michał, Psychologiczne źródła dystansu. Dlaczego. unikamy kontaktu z obcymi?, Nauka nr 2, 2016.
2. Cwalina Wojciech, Koniak Paweł, Wpływ wieloznaczności przekazów politycznych na kształtowanie preferencji wyborczych, Psychologia Społeczna 2007 tom 2 01 (03) 23–41
3. Encyklopedia socjologii. Suplement, 2005, Kubiak Hieronim i in.(red.), Warszawa Oficyna Naukowa.
4. Grzesiak-Feldman Monika, Prawicowy autorytaryzm oraz orientacja na dominację społeczną jako predyktory różnych form myślenia spiskowego,Psychologia Społeczna 2012 tom 7 1 (20) 48–63
5. Jarosz Piotr, Biela Adam, Use of the stereotype Content Model in describing work groups in Poland, Roczniki Psychologiczne 2009, Tom XII nr 1, 81-96.
6. Kanafa-Chmielewska Dorota, Wybrane ujęcia zaangażowania społecznego o charakterze politycznym, Psychologia Społeczna 2015 tom 10 1 (32) 55–67
7. Keplinger Alicja i in., Uwarunkowania organizacyjnych zachowań obywatelskich w relacji przełożeni a ich podwładni, Psychologia Społeczna 2016 tom 11 1 (36) strona 98–107
8. Miluska Jolanta, Hierarchiczność i orientacja na dominację społeczną jako podstawa wrogości i agresji międzygrupowej, Czasopismo psychologiczne, Tom 9, Nr 2, 2003, 169-178.
9. Jarymowicz Maria, Poza „czarno-białą” perspektywę widzenia świata: heterogeniczność wartościowania a przejawy przychylności Obcym, Czasopismo Psychologiczne, Tom 19, Nr 2 2013, 181-189.
10. Reykowski Janusz, Przemoc a realizacja celów grupowych: perspektywa makropsychologiczna, Psychologia Społeczna 2017 tom 12 2 (41) 112–129
11. Skarzyńska Krystyna i in., Akceptacja agresji w życiu politycznym. Rola dostępności poznawczej proagresywnych przekonań o świecie oraz specyfiki obserwowanego aktu agresji, Psychologia Społeczna 2017 tom 12 4 (43) 379–396
12. Skarżyńska Krystyna, Radkiewicz Piotr, Co wzmacnia/osłabia społeczny darwinizm? O roli doświadczeń z ludźmi, osobowości, wartości osobistych i przywiązania do wspólnoty, Psychologia Społeczna 2011 tom 6 1 (16) 7–23
13. Uprzedzenia w Polsce 2017 . Oblicza przemocy międzygrupowej, 2018, Winiewski M. i Stefaniak A.(red.), Warszawa Liberi Libri.
14. Uprzedzenia w Polsce, 2015, Stefaniak i in. (red.), Uprzedzenia w Polsce, Warszawa Liberi Libri
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: