Metodologia badań eksperymentalnych 440-SS2-2MBE1
Profil studiów – ogólnoakademicki
Forma studiów – stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy
Język prowadzenia przedmiotu – język polski
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki społeczne, socjologia
Rok studiów/semestr – rok II/sem. I
Wymagania wstępne – brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne – ćwiczenia (prezentacje, dyskusja, wykonywanie zadań sprawdzających rozumienie omawianych treści), konsultacje
Forma zaliczenia przedmiotu – zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
a) udział w ćwiczeniach - 30h
b) udział w konsultacjach - 17h
c) przygotowanie do zajęć - 20h
d) przygotowanie do zaliczenia – 33h
Wskaźniki ilościowe:
liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 47h = 1,9 ECTS
liczba godzin o charakterze niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela - 53 h = 2,1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG2 - ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej
KP7_WG4 - ma rozszerzoną wiedzę na temat ujęć teoretycznych
i paradygmatów badawczych dotyczących transformacji systemowej w Polsce oraz przemian współczesnego społeczeństwa polskiego
WP6_WG5 - ma rozszerzoną wiedzę o różnych podejściach teoretycznych wyjaśniających istotę struktur społecznych i relacji między nimi
KP7_WG9 - posiada rozszerzona wiedzę na temat relacji komunikacji i mediów w nowoczesnym społeczeństwie w aspekcie socjologicznym, kulturowym, politycznym, ekonomicznym
KP7_WG13 - ma rozszerzoną wiedzę o współczesnych zagadnieniach psychologii społecznej
KP7_WG17 - ma rozszerzoną wiedzę na temat stosowalności poszczególnych metod badawczych i technik zbierania danych, zna ich ograniczenia
KP7_WG18 - ma pogłębioną wiedzę o przemianach struktur i instytucji
społecznych w ujęciu historycznym
KP7_WK3 - ma rozszerzoną wiedzę na temat funkcjonowania struktur
ekonomicznych we współczesnym świecie i w polityce państw oraz na temat ważnych aktorów rynku ekonomicznego
KP7_WK8 - potrafi scharakteryzować i wyjaśniać strategie decyzyjne i ich następstwa: jednostek, grup i instytucji w odniesieniu do sfery rynku i własnej przyszłości
KP7_UW2 - potrafi dokonać analizy różnorodnych struktur społecznych
z wykorzystaniem interdyscyplinarnej terminologii w zakresie nauk społecznych i humanistycznych
KP7_UW3 - potrafi dokonać krytycznej oceny danych.
KP7_UW6 - potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym
KP7_UW7 - potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy
KP7_UW8 - potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze podejmuje próby ich falsyfikacji, krytycznie odnosi się do otrzymanych wniosków
KP7_UW12 - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
KP7_UW15 - potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować projekt badawczy, w sposób twórczy i krytyczny odnosząc się do metod i technik badawczych oraz powiązać go z zagadnieniami teoretycznymi
KP7_UW16 - potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych
KP7_UK1 - umie się krytyczne odnosić do konsekwencji zmian społecznych i kulturowych
KP7_UK2 - posiada rozszerzone umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)
KP7_UK3 - potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych
KP7_UO2 - potrafi przygotować prezentację multimedialną, potrafi
prezentować wyniki badań w formie multimedialnej
KP7_KK1 - ma pogłębioną świadomość zmian zachodzących w terminologii, orientacjach teoretycznych oraz w metodologicznych w obrębie socjologii
KP7_KO1 - jest otwarty na przekazywanie swojej wiedzy
KP7_KO2 - jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role i jest świadomy roli kreatywnego kierowania zespołem ludzkim
KP7_KR1 - ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych
KP7_KR4 - jest świadomy wielokierunkowych (zamierzonych i niezamierzonych) konsekwencji swoich działań
KP7_KR5 - ma świadomość znaczenia kompetencji językowych i konieczności z korzystania z publikacji zagranicznych
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia zajęć:
Ocena za przedmiot jest wystawiana na podstawie:
- testu pisemnego (pytania zamknięte i otwarte),
- projektu eksperymentu i prezentacji wyników jego pilotażu (praca w grupach),
- oceny aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia z ocen za 1) test i 2) projekt eksperymentu (w tym za prezentację wyników pilotażu). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej za test oraz za projekt. Aktywność na zajęciach może wpłynąć na ocenę za test (plus za aktywność = 0.5 pkt na teście; punkty za aktywność są doliczane do puli punktów po osiągnięciu 51% punktów z samego testu). Student otrzymuje ocenę pozytywną za test jeśli uzyska z niego min. 51% punktów.
Obecność jest obowiązkowa. Nieobecności można zaliczyć w sposób uzgodniony z prowadzącym zajęcia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Brzeziński J.M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
De Leeuw, R.N., Kleemans, M., Rozendaal, E., Anschütz, D.J., Buijzen, M. (2015). The impact of prosocial television news on children’s prosocial behavior: An experimental study in the Netherlands. Journal of Children and Media, 9(4), 419-434.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Operacjonalizacja zmiennych – klucz do eksperymentu. W: P. Francuz, R. Mackiewicz (red.). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów (s. 54-58). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Grzyb, T. (2021). Eksperyment a inne metody badawcze – porównanie.. W: T. Grzyb. Eksperyment terenowy w psychologii społecznej (s. 47-63). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojciszke, B. (2011). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów (s. 19-54). Warszawa: Zysk i S-ka.
Literatura uzupełniająca
Brzeziński, J.M. (2012). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Brzeziński, , J.M. (red.). (2011). Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów Warszawa: Zysk i S-ka.
Cooper, H., Camic, P. M., Long, D. L., Panter, A. T., Rindskopf, D., Sher, K. J. (red.). (2012). APA handbook of research methods in psychology, Tom 1. Foundations, planning, measures, and psychometrics. American Psychological Association.
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Grzyb, T. (2021). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jhangiani, R. S., Chiang, I. C. A., Cuttler, C., Leighton, D. C. (2019). Research methods in psychology. Kwantlen Polytechnic University.
King B.M., Minium E.W. (2022). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Manzo, G. (2021). Research handbook on analytical sociology. Elgar.
McBride D.M. (2019). The process of research in psychology. Sage Publications.
Nowak, S. (2022). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: