Statystyka 450-ZS2-1STA
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, podstawowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, nauki o zarządzaniu i jakości.
Rok studiów/semestr: I rok, I semestr.
Wymagania wstępne: wiadomości z zakresu matematyki i statystyki opisowej na poziomie absolwenta studiów I stopnia.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: metody podające (wykład z wykorzystaniem prezentacji w Power Point), metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, wybrane przykłady analizowane z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel, praca w grupach, praca samodzielna).
Punkty ECTS: 4.
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach - 15 godz.,
udział w ćwiczeniach - 30 godz.,
konsultacje - 4 godz.,
przygotowanie do zajęć - 30 godz.,
przygotowanie do wykładów - 20 godz.,
przygotowanie do kolokwium i egzaminu oraz udział w egzaminie - 26 godz. Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 49 godzin - 1,96 punkty ECTS; o charakterze praktycznym: 90 godzin - 3,6 punkty ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1STM_W01: Zna pojęcie, własności, podstawowe parametry, wybrane rozkłady zmiennej losowej. KA7_WG6;
1STM_W02: Zna rozkłady podstawowych statystyk z próby, metody estymacji punktowej i przedziałowej oraz wybrane testy istotności. KA7_WG6;
1STM_U01: Potrafi projektować i przeprowadzać badanie statystyczne zgodnie ze standardami wnioskowania statystycznego. KA7_UW2;
1STM_U02: Potrafi interpretować wyniki oraz wnioskować o populacji na podstawie wyników z próby losowej. KA7_UW4.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia.
Do egzaminu dopuszczone są osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń na ocenę co najmniej 3,0. Egzamin ma formę pisemną i składa się z
pytań testowych. Podstawą zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej 51% sumy punktów z kolokwium i aktywności na zajęciach (max 70 p.) oraz 50% punktów z projektu (max 30 p.). Kolokwium ma formę pisemną i składa się z zadań otwartych.
Literatura
Podstawowa:
1. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 1995 i nast. wyd.
2. Kowalczyk B., Witkowski B., Mathematical statistics for management, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 2015.
3. Roszkowska E., Elementy rachunku prawdopodobieństwa dla ekonomistów, Wyd. UwB, Białystok 2003.
4. Sobczyk M., Statystyka. Podstawy teoretyczne. Przykłady – zadania, wyd. UMCS, Lublin 2000.
Uzupełniająca:
1. Kassyk-Rokicka H. (red.), Statystyka. Zbiór zadań, PWE, Warszawa 1994 i nast. wyd.
2. Luszniewicz A., Statystyka nie jest trudna. Metody wnioskowania statystycznego, PWE Warszawa 1994 i nast. wyd.
3. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, wyd. AE, Wrocław 1995 i nast. wyd.
4. Rogowski J., Roszkowska E., Testy z wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo UwB, Białystok 2010.
5. Ostasiewicz K. A., Mathematical statistics, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wrocław 2014.
6. Michna Z. , Statistics, Publishing House of Wrocław University of Economics, Wroclaw 2014.
7. Żyżyński J., Podstawy metod wnioskowania statystycznego dla zarządzania: estymacja, testowanie hipotez, korelacja i regresja z
wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: