Elementy filozofii średniowiecznej 460-FS1-1KFSR
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Moduł 2.
Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia.
Rok studiów/semestr: I r. I-go stopnia, sem. I.
Wymagania wstępne: brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., w tym 15 godz. wykładu i 15 godz. konwersatorium.
Metody dydaktyczne:
- wykład informacyjny oraz dyskusja na podstawie przeczytanych tekstów, uwzględniająca analizę tekstów filozoficznych.
Punkty ECTS: 4 pkt ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 15h + 15h = 30h
Przygotowanie do zajęć: 45h
Przygotowanie do zaliczenia (samodzielne i z udziałem nauczyciela) i udział w nim: 30h + 5h + 2h
Razem: 112h (odpowiada 4 pkt. ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h + 15h + 5 + 2 = 47h (2 pkt. ECTS)
- o charakterze praktycznym: 15h + 45h + 30h + 5h + 2h = 97h (4 pkt. ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
a/ Na poziomie wiedzy:
- student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim (KA6_WG1),
- student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych oraz idei moralnych (KA6_WG6),
- student zna stanowiska i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (KA6_WG7),
- student wie, na czym polegało historycznie i na czym może polegać dzisiaj praktyczne znaczenie filozofii (KA6_WG16),
- student wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuka i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym (KA6_WK4);
b/ na poziomie umiejętności:
- student czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny (KA6UW4),
- student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach (KA5_UW5),
- student posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów (KA6_UK1),
- student samodzielnie czyta teksty filozoficzne (KA6_UU1);
- student zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do zrozumienia problemów filozoficznych i moralnych (KA6_UU2);
c/ na poziomie kompetencji:
- student jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji (KA6_KO2),
- rozumie potrzebę śledzenia zdarzeń i zmian w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (KA6_KO3),
- student rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych (KA6_KO4).
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin ustny lub pisemny (ocena podsumowująca).
Literatura
- Piotr Abelard, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1969 lub 2001.
- Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.
- Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996.
- Juliusz Domański, „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii, Kęty 2005.
- Richard Heinzmann, Filozofia średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999.
- Elżbieta Jung-Palczewska (red.), Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, Warszawa 2000.
- Krystyna Krauze-Błachowicz (red.), Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, Warszawa 2002.
- Josef Pieper, Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tłum. T. Brzostowski, Warszawa 2000.
- Stefan Swieżawski, Człowiek średniowieczny, Warszawa 1999.
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, kilka wydań.
- Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna w skrócie, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: