Etyki zawodowe 460-FS1-3EZ6
Kierunek studiów: Filozofia i etyka
Poziom kształcenia: studia 1 stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia
Rok studiów/ semestr: III rok, 6 semestr (letni)
Wymagania wstępne: brak
Metody dydaktyczne - ćwiczenia i konsultacje
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 30 godz.
Punkty ECTS: 3
Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.;
przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 40 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5 godz.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godz. (1,4 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 40 godz. (1,6 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się studenta:
WIEDZA:
KA6_WG1 zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim
KA6_WG3 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki jako subdyscypliny filozoficznej;
KA6_WG5 zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach moralnych.
UMIEJĘTNOŚCI:
KA6_UW1 potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych;
KA6_UW4 czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny;
KA6_UW7 dostrzega moralny aspekt badań naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji;
KA6_WK4 wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_KK2 dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu;
KA6_KO2 jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji;
KA6_KR1 zna podstawy różnych szczegółowych etyk zawodowych, w szczególności etyki nauczycielskiej.
Kryteria oceniania
Student w celu uzyskania oceny pozytywnej powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach (dyskusje i referat).
Dopuszczalne są 2 nieobecności. Student ma możliwość odpracowania nadliczbowych nieobecności na konsultacjach.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Moralność i profesjonalizm: spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewicz, Universitas, Kraków 2010.
- M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.
- P. Singer, Dlaczego postępować moralnie, w: tenże, Etyka praktyczna, KiW, Warszawa 2003, s. 295-314.
- L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: tenże, Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2009, ss. 139-173.
- Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, przeł. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2012.
- T. Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław 1958.
- - Wybrane zawodowe kodeksy etyczne (np. dziennikarski, lekarski, prawniczy).
Literatura uzupełniająca:
- M. Środa, Etyka dla nauczycieli. Skrypt przygotowany na zlecanie ZNP: http://www.nauczaniefilozofii.uni.wroc.pl/index.php/baza-dydaktyczna/teksty/80-baza-dydaktyczna/117-etyka-dla-nauczycieli-prof-magdalena-sroda.
- B. Chyrowicz, Etyka dla nauczycieli etyki, „Diametros” 2010 (25), s. 1-19: https://diametros.uj.edu.pl/diametros/article/view/400/414.
- R.C. Solomon, Etyka biznesu, w: Singer P. (red.) Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa 1993, s. 401-412.
- J. Hołówka, Biznes, w: tenże, Etyka w działaniu, Prószyński i s-ka, Warszawa 2001, s.264-278.
- S. Galata, Biznes w przestrzeni etycznej: motywy, metody, konsekwencje, Difin 2007.
- B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
- J. Coady, Polityka i problem brudnych rąk, w: Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Warszawa 2000, s. 420-431.
- T. Kuniński, Problem brudnych rąk. Jak może być złe robienie tego, co słuszne?, „Diametros” 2010 (25), s. 1-19: http://www.diametros.iphils.uj.edu.pl/pdf/diam24kuninskien.PDF.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: