Teorie feminizmu 460-FS2-1TFE2
Profil studiów – ogólnoakademicki.
Forma studiów – stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki humanistyczne i filozofia.
Rok studiów/semestr – rok I/semestr I
Wymagania wstępne – brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje.
Punkty ECTS - 3.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 7,5 godz., przygotowanie
do zajęć – 37,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co
odpowiada w przybliżeniu 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co
odpowiada 1,5 pkt. ECTS.
Zajęcia podzielone są na siedem obszarów tematycznych:
1. Wprowadzenie do filozofii feministycznej - historia, problemy i stanowiska - 2h;
2. Feministyczna fenomenologia – stawanie się kobietą i doświadczenie kobiecości - 6h;
3. Upłciowione ciało w kulturze i filozofii zachodu - 2h;
4. Czym jest płeć? Czym jest różnica seksualna? I jakie znaczenie ma rozumienie płci dla codziennego doświadczenia, etyki oraz polityki?
- 6h;
5. Inne kobiety – feminizm w świetle dyskusji o mniejszościach seksualnych i rasie - 4h;
6. Feministyczne studia nad nauką i technologią - 4h;
7. Feminizm i posthumanizm - 6h.
Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem następujących metod nauczania: wykład wprowadzający z wykorzystaniem prezentacji
multimedialnej, analiza tekstu, referat, dyskusja nad tekstem lub omawianym zagadnieniem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym;
KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim;
KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii;
KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych;
KA7_WG9 rozumie w sposób pogłębiony związki filozofii z naukami społecznych oraz jej znaczenie dla kształtowania i rozumienia życia społecznego, gospodarczego i politycznego;
KA7_WK3 rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie.
Umiejętności, absolwent potrafi:
KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych;
KA7_UW2 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych;
KA7_UK3 potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne;
KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego;
KA7_UO2 umie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów;
KA7_KK2 jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusjach, dzielenie się swoimi refleksjami i pytaniami do omawianych tekstów, prezentowanie i argumentowanie własnego stanowiska), przedstawienie referatu, w którym streszczony zostanie poddawany dyskusji tekst, zaprezentowane punkty sporne oraz przedstawione pytania do dyskusji oraz obecność.
Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecności student/ka ma obowiązek wykazać się znajomością lektur z opuszczonych zajęć w czasie indywidualnej konsultacji z prowadzącą.
Literatura
1. Simon de Beauvoir, Druga płeć, różne wydania. Rozdziały 1. (Dzieciństwo) i 2. (Młoda dziewczyna) z tomu II Kształtowanie się kobiety, sytuacja, usprawiedliwienia i ku wyzwoleniu.
2. Bonnie Mann, Specyfika feministycznej fenomenologii. Przypadek wstydu, Avant, wol. XI, nr 3, http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/B_Mann_Specyfika_feministycznej_fenomenologii.pdf.
3. Iris Marion Young, Rzucać jak dziewczyna. Fenomenologia kobiecej postawy ciała, motoryczności i przestrzenności, w: Główne problemy współczesnej fenomenologii, red. J.Migasiński, M. Pokropski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017, s. 633-653.
4. Luce Irigaray, Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010 (rozdziały: Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, „Mechanika” płynów, Pytania), s. 19-27, 89-142.
5. Rosi Braidotti, Różnica seksualna jako nomadyczny projekt polityczny, w: Rosi Braidotti, Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 178-210.
6. Susan Bordo, Anorexia Nervosa. Psychopathology as the Crystallization of Culture, w: Susan Bordo, Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body, University of California Press, Berkeley 2003 [1993], s. 139-164.
7. Judith Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, część I (Podmioty biologicznej płci/ kulturowej płci/ pragnienia), s. 43-95.
8. Joanna Mizielińska, Inne kobiety – problem wykluczenia mniejszości seksualnych w feminizmie, w: Joanna Mizielińska, (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 121-183.
9. bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013, rozdziały: 1. (Czarne kobiety. Tworzenie teorii feministycznej) i 4. (Siostrzeństwo. Polityczna solidarność między kobietami). S. 29-47, 81-110, wraz ze wstępem tłumaczki: Ewa Majewska, Marginesem w centrum. bell hooks i rewolucyjny ruch feministyczny, s. 7-16.
10. Aleksandra Derra, Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013, rozdział 1. (Czego feminizm życzy sobie od nauki? Kobiety w nauce a nauka „kobieca”), s. 20-51.
11. Donna Haraway, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/ częściowej perspektywy, przeł. A. Czarnacka, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf.
12. Elizabeth Grosz, Darwin i gatunek ludzki, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 4(32), s. 47-64.
13. Rosi Braidotti, Posthumanizm: życie poza ja, w: Rosi Braidotti, Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014, s. 62-129.
14. Rick Dolphijn, Iris van der Tuin, Wywiad z Karen Barad, w: Rick Dolphijn, Iris van der Tuin, Nowy materializm Wywiady i kartografie, Fundacja Machina Myśli, Gdańsk-Poznań-Warszawa 2018, s. 41-58, http://machinamysli.org/wp-content/uploads/2019/01/Dolphijn-i-van-der-Tuin-Nowy-materializm.-Wywiady-i-kartografie.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: