Psychologiczne koncepcje człowieka 460-KS1-1PKC1
Zajęcia mają charakter wprowadzający do psychologii jako nauki. Studenci przyswajają podstawowe pojęcia psychologiczne oraz
zapoznają się z klasycznymi i współczesnymi podejściami teoretycznymi dotyczącymi mechanizmów funkcjonowania człowieka.
Poszczególne psychologiczne koncepcje człowieka przedstawiane są na poziomie ogólnym oraz bardziej szczegółowo na przykładach
wybranych teorii (m.in. teorii warunkowania, psychoanalizy Freuda, teorii osobowości Rogersa, teorii społeczno-poznawczej). Omawiane
są metody badania ludzi. Istotną kwestią jest krytyczna ocena pojawiających się treści.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Warsztaty – 30 godzin
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 60 godzin
Godziny obejmują:
Udział w zajęciach – 30 godzin
Przygotowanie do zajęć – 18 godzin
Przygotowanie prezentacji – 12 godzin
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
Liczba godzin wymagająca bezpośredniego udziału nauczyciela: 30, punkty ECTS: 1
Liczba godzin o charakterze praktycznym: 30, punkty ECTS: 1
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG11: Student zna i rozumie aktywność człowieka jako systemu poznawczego zdolnego do tworzenia struktur i instytucji
społecznych
KA6_WG12: Student zna i rozumie teorie psychologiczne dotyczące podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych
KA6_WG18: Student zna i rozumie filozoficzne i antropologiczne założenia psychologii i psychiatrii
KA6_UW3: Student potrafi przeprowadzić analizę zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych
KA6_UW5: Student potrafi przeprowadzić analizę filozoficznych i antropologicznych założeń psychologii i psychiatrii
KA6_KR1: Student jest gotów do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji osobistych, w tym etycznych
KA6_KR2: Student jest gotów do współdziałania w grupach oraz przyjmowania w nich różnych ról
KA6_KR3: Student jest gotów do dobierania właściwych metod służących do realizacji zadań praktycznych, poznawczych i komunikacyjnych
KA6_KR4: Student jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów związanych z
wykonywaniem zawodu zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz dbałością o dorobek i tradycję zawodu
Kryteria oceniania
Ocena prezentacji, sprawdzian zaliczeniowy, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa jest średnią z ocen za prezentację i sprawdzian zaliczeniowy. Otrzymanie oceny co najmniej dostatecznej za sprawdzian
oraz za prezentację jest warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu.
Aktywność na zajęciach może wpłynąć na ocenę ze sprawdzianu.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach.
Nieobecność można odrobić poprzez odpowiedź ustną podczas dyżuru pracownika lub poprzez napisanie eseju na zadany temat.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Łukaszewski, W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki cz I, (s. 67-92).
Gdańsk: GWP.
2. Kozielecki, J. (2000) Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wyd. Akademickie „ Żak”.
3. Cervone, D., Pervin, L.A. (2023). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie dziesiąte. Kraków: Wyd. UJ.
Literatura uzupełniająca:
1. Buss, D. M. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (Fifth edition). Pearson
2. Gasiul, H. (2020) Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Difin.
3. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2010). Teorie osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
4. Maltby, J., Day, L., Macaskill, A. (2017). Personality, individual differences and intelligence. Harlow: Pearson.
5. Mietzel, G. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
6. Oleś, P. (2015) Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
7. Stachowski, R. (2004). Historia współczesnej myśli psychologicznej. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
8. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2016). Psychologia. Podręcznik akademicki. T I /II Gdańsk: GWP.
9. Tokarz, A. (red.) (2010). Wielkie teorie osobowości. Koniec czy początek? Lublin-Nowy Sącz: TN KUL.
10. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2017). Psychologia i życie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: