Wstęp do kognitywistyki 2 460-KS1-1WKG2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 (podstawowy)
Dziedzina i dyscyplin nauki: nauki humanistyczne, filozofia, nauki o komunikacji społecznej i mediach
Rok studiów/semestr: I rok, II semestr
Wymagania wstępne: zaliczony pierwszy semestr
Liczba godzin: wykład (30), ćwiczenia (30)
Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje i dyskusje na podstawie tekstów wskazanych przez prowadzącego, prace pisemne i projektowe
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie (30), udział w ćwiczeniach (30), przygotowanie do egzaminu (20), przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń (20), przygotowanie prezentacji (10), przygotowanie pracy pisemnej (10).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (60 godzin, 2 ECTS), nakład pracy związany z zajęciami praktycznymi (60 godzin, 2 ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KP6_WG1 - podstawowe pojęcia dyscyplin składowych kognitywistyki i komunikacji
KP6_WG10 - podstawowe problemy badawcze kognitywistyki społecznej i filozofii kognitywnej
KP6_WG13 - podstawowe mechanizmy neurobiologiczne procesów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich aspekty filozoficzne
KP6_WK1 - miejsce kognitywistyki wśród innych dyscyplin naukowych oraz jej relację do filozofii
KP6_WK2 - dyscypliny wchodzące w skład kognitywistyki oraz związki i zależności między nimi
KP6_WK3 - (multi)interdyscyplinarny charakter kognitywistyki oraz specyfikę filozofii jako platformy badań interdyscyplinarnych
KP6_WK5 - podstawowe nurty badań kognitywistycznych oraz ich historię
Student potrafi:
KP6_UK5 -posługiwać się terminologią i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki, w tym filozofii kognitywnej
KP6_UK6 - wyjaśnić na przykładach, na czym polega interdyscyplinarny charakter badań nad poznaniem i komunikacją oraz jaką rolę odgrywa w nich filozofia
KP6_UK7 - przedstawić w sposób uporządkowany i przystępny podstawowe twierdzenia i teorie z zakresu nauk o poznaniu i komunikacji
Student jest gotów do:
KP6_KK2 - bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji osiągniętych efektów kształcenia: egzamin pisemny (wykład), dyskusja (wykład, ćwiczenia), prace pisemne, prezentacje, przygotowanie projektu badawczego (ćwiczenia). Szczegółowe zasady oceniania oraz zaliczenia wykładu i ćwiczeń podano w dalszej części sylabusa.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł, Warszawa: Vizja Press&II, 2009.
2. S. Pinker, Jak działa umysł, Warszawa: Książka i Wiedza, 2004.
3. Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne, t 1-2, pod red, A. Klawitera, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2008.
4. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016.
5. W. Bechtel, G. Graham (ed.),Companion to Cognitive Science, Blackwell Publishing, 1998.
Literatura uzupełniająca:
1. Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, pod red. P. Francuza, Warszawa: Wyd. Scholar, 2007.
2. Neurocybernetyka teoretyczna, pod red. R. Tadeusiewicza, Warszawa: WUW, 2009.
3. M. Jagodzińska, Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Gliwice: Wyd. Helion, 2008.
4. W. Fish, Perception, Hallucination, Illusion, Oxford University Press, 2009.
5. P.L. Nunez, The New Science of Consciousness: Exploring the Complexity of Brain, Mind, and Self, Prometheus, 2016.
6. D. Chalmers, Świadomy umysł. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: